Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin

4 macro-trends voor content in 2020

Inhoudsopgave

Vorige week hebben we gekeken naar hoe contentmarketing precies in de praktijk werkt. Deze week zoomen we een stukje uit en gaan we kijken naar de macro omgeving en hoe dit invloed heeft op contentmarketing. We gaan kijken naar welke macro-ontwikkelingen er precies spelen en hoe deze effect hebben op de content die jij als content specialist of online ondernemer deelt met je doelgroep. Om boven water te halen welke trends belangrijk zijn hebben we, d.m.v. een beetje deskresearch, een aantal bronnen geraadpleegd die ons hier meer inzicht in kunnen geven. Lees dus vooral verder als jij goed voorbereid 2020 in wilt gaan!

Wat is de macro-omgeving?

Voordat we naar de trends en ontwikkelingen op macro-niveau kunnen kijken, moeten we definiëren wat de macro-omgeving precies is. Binnen marketing wordt de macro-omgeving gedefinieerd als een omgeving buiten de eigen onderneming, vaak met betrekking tot een land of bepaald gebied.(Intemarketing, z.d.)

De factoren in deze omgeving zijn niet direct beïnvloedbaar en kunnen zowel kansen als bedreigingen vormen voor de onderneming. Deze factoren worden meestal in kaar gebracht bij het schrijven van een marketingplan of een ondernemingsplan. In dit plan worden dan relevante ontwikkelingen en trends vastgelegd die invloed kunnen hebben op het bedrijf.

Deze factoren worden dan geanalyseerd aan de hand van het DESTEP-model.

Wat is het DESTEP-model? 

Het DESTEP-model is een marketingmodel waarmee de macro-factoren in kaart worden gebracht. (strategischmarketingplan.com, z.d.) Deze factoren worden onderverdeeld in 6 groepen, namelijk:

  • Demografisch; 
  • Economisch; 
  • Sociaal-cultureel; 
  • Technologisch;
  • Ecologisch en 
  • Politiek-juridisch.

Demografisch

Demografische factoren hebben betrekking tot de samenstelling van de bevolking binnen een bepaald gebied. Deze factoren geven aan hoe de bevolking van een bepaald gebied is opgebouwd en welke groepen hierin te onderscheiden zijn. Een demografische factor kan zijn: de vergrijzing van de bevolking. Om deze gegevens te verzamelen wordt vaak het CBS geraadpleegd.

Economisch

De economische factoren hebben betrekking tot de ontwikkeling van de economie van een bepaald land. Een voorbeeld van een economische factor kan zijn: een groei in het gemiddeld inkomen per huishouden. Voor een business-to-consumer onderneming kan dit betekenen dat het inkomen van haar doelgroep stijgt, waardoor de onderneming meer mogelijkheden krijgt om producten te verkopen.

Sociaal-Cultureel 

Sociaal-Culturele factoren hebben te maken met de normen en waarden van mensen in een bepaald gebied. Het gaat er hierbij om dat het bedrijf weet of haar producten/diensten passen bij de huidige cultuur van een land en hier niet mee in conflict komt. 

Technologisch

Technologische factoren hebben betrekking tot technologische ontwikkelingen die invloed hebben op de manier van werken of het produceren van goederen. Een voorbeeld hiervan kan zijn: een nieuwe VR toepassing die op de markt komt, waarmee bedrijven grote producten kunnen laten zien op conventies en bij klanten.

Ecologisch

Ecologische factoren hebben te maken met het milieu en duurzaam ondernemen. Voor een onderneming kan het belangrijk zijn om zo milieuvriendelijk te produceren en daarom worden ecologische factoren soms ook meegenomen in de dekstep analyse.

Politiek-Juridisch

Politiek-Juridische factoren hebben te maken met wetten en regelgeving van een bepaald land. Deze factoren geven aan met welke wetten en regels de onderneming rekening moet houden wanneer zij hier gaat produceren of verkopen. Een voorbeeld hiervan kan zijn: de AVG-wet die ervoor zorgt dat bedrijven consumenten moeten informeren over de gegevens die zij over hen verzamelen en hoe deze worden ingezet.

Trends en ontwikkelingen voor 2020

Nu we weten wat de macro-omgeving precies inhoudt en hoe deze wordt geanalyseerd, is het tijd om te kijken naar welke macro-trends en ontwikkelingen belangrijk zijn binnen contentmarketing. Wij hebben de volgende trends weten te vinden:

Smartphonebezit gegroeid naar 93% van Nederlanders

Volgens concultancy.nl is het smartphonebezit onder Nederlanders is gegroeid naar 93%. “Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse markt voor smartphones, vergeleken met de andere dertig landen in het onderzoek, het grootst is. 93% van de Nederlandse consumenten geeft aan in het bezit te zijn van een smartphone, een flinke 8% meer dan in grote Europese economieën als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk (beide 85%).”(Consultancy.nl, 2018)

Het CBS bevestigd deze gegevens met een tabel waarin de groei van smartphone bezitters wordt weergegeven. Hoewel gaan deze gegevens maar tot 2018 is er wel dezelfde groei te zien.(CBS Statline, 2018)

Het NRC geeft aan dat Nederlanders gemiddeld ook steeds meer tijd besteden op hun mobiel. In 2018 spenderen Nederlanders gemiddeld 60 uur per maand op hun mobiel. (NRC, 2018)  

Dit betekend dat het als contentmarketeer/online ondernemer steeds belangrijker wordt dat jij ervoor zorgt dat de content die je produceert voor mobiel is geoptimaliseerd. Ik zou zelf hierbij beginnen met de User Experience op de mobiele versie van je website analyseren en bekijken of hier fouten in zitten die meteen moeten worden aangepakt.

Lees ook: 10 onmisbare (gratis) WordPress plugins voor 2020

Gebruik Voice Search

Voice search is wanneer er gebruik wordt gemaak van spraak i.p.v. tekst op (zoek)opdrachten door te geven aan een apparaat.(Trusted Shops, 2018) De gebruiker hoeft hiervoor dan zelf niet meer de zoekmachine te openen en een zoekopdracht in te voeren, dit wordt door het apparaat gedaan.

De meest populaire apparaten voor voice search zijn de ‘home assistants’ zoals de Google Home, Amazon Echo of Siri van Apple. De Amazon Echo is op dit moment de meest verkochte home assistant volgens VoiceBot.ai.(Kinsella, 2019)

Wordstream geeft aan dat 25% van jongeren tussen 16 en 24 gebruik maakt van voice search en voorspelt dat in 2020 50% van alle zoekopdrachten via voicesearch zullen worden uitgevoerd.(Wordstream,2019)

Het is dus belangrijk om je te bedenken dat bezoekers niet altijd meer op je website komen voor het antwoord op hun vraag, omdat hun home assistant het antwoord voorleest. Het is dus belangrijk dat jij ervoor zorgt dat jouw content is geoptimaliseerd voor voice search. 

Bekijk hier een aantal tips over hoe je hier direct mee aan de slag kunt gaan.

Gebruik social media

Ook in het gebruik van social media zijn een aantal veranderingen te zien. Zo is Instagram sterk aan het groeien, is de groei van Snapchat gestagneerd en verliest Facebook een groot gedeelte van haar gebruikers. (MarketingFacts, 2019)

Facebook

In Nederland was een duidelijke afname in het gebruik van Facebook te zien. Zo waren eind 2018 ruim 640.000 bezoekers gestopt met het gebruiken van de app.(Newscom, 2019) Uit het onderzoek was gebleken dat de groep die stopte met het gebruiken van Facebook vooral bestaat uit mensen onder de 40 jaar. Dit heeft met name te maken met het Cambridge Analytica schandaal dat in 2018 plaatsvond. 

Instagram

Instagram maakte dit jaar een sterke groei door. Zij groeide van 4,1 miljoen Nederlandse gebruikers in 2018, naar 4,9 miljoen in 2019.(Marketingfacts, 2019) Dit is een stijging van 20% in haar gebruikersaantallen. Tussen 2018 en 2019 is Instagram het hardste gegroeid van alle populaire social media platformen.

LinkedIn

LinkedIn blijft nog altijd het meest populaire zakelijke netwerk. In 2018 had zij in Nederland een totaal van 4,4 miljoen gebruikers. In 2019 was dit gegroeid met 6% naar 4,6 miljoen gebruikers. (Newscom, 2019)

Het is belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevind en hoe jij deze kan bereiken. Als je bijvoorbeeld ziet dat het aantal Facebook gebruikers daalt en jouw doelgroep valt voornamelijk onder de 40 jaar, is het misschien een idee om te heroverwegen hoeveel tijd, geld en energie je in Facebook marketing wilt stoppen. Het is dan wellicht tijd om te kijken naar nieuwe kanalen om je doelgroep te bereiken.

Video

Video begint steeds een grotere rol te krijgen in het leven van de gemiddelde Nederlander. Het aantal mensen met een Netflix account is met 34% gegroeid t.o.v. 2018.(Tweakers, 2019) Het bedrijf heeft dit jaar een totaal van 148,9 miljoen abonnees.

Ondanks deze cijfers is Netflix niet het grootste video streaming platform, dat is namelijk nog steeds het dochterbedrijf van Google, YouTube. 

YouTube heeft maandelijks een totaal van ongeveer 1.9 miljard bezoekers.(Hubspot, 2019) Ongeveer 75% van volwassenen geeft aan dat zij Youtube via hun mobiel bekijken. Het gebruik van de app is overigens wel populairder onder jongere generaties, met name Generatie Z en Millenials.

Youtube is voor bedrijven een platform om met video te adverteren. Uit onderzoek is gebleken dat advertenties op YouTube gemiddeld 84% langer de aandacht van kijkers vasthouden dan tv advertenties. (Ipsos, 2019)

Video is een bewezen middel om bezoekers te laten converteren. Wordstream geeft aan dat video’s op een landingspagina de conversie kunnen helpen verhogen met 80% of meer.(Wordstream, 2019) Daarnaast helpt video met het verkrijgen van traffic op de website.

Kortom is video een belangrijk middel dat niet mag ontbreken uit je marketingstrategie.

Conclusie

Dat waren onze macro-factoren voor 2020. Voordat je gaat wil ik je nog een aantal concrete tips meegeven over wat je nou precies moet met deze inzichten.

  1. Het aantal smartphone gebruikers groeit en daarmee het aantal mensen dat via mobiel websites bekijkt ook. Zorg ervoor dat jouw website hiervoor is geoptimaliseerd, laadtijd speelt hierbij een belangrijke rol.
  2. Optimaliseer je website voor voice search, zorg dat je op een aantal longtail zoekwoorden de nummer 1 positie claimt in de zoekmachine. Dit kan met gewone text-based content. 100% van de mensen die via voice search zoeken naar dat zoekwoord krijgen dan jouw antwoord te horen.
  3. Het gebruik van social media verandert. Door wantrouwen kiezen mensen ervoor om minder gebruik te maken van Facebook. Zorg ervoor dat je jouw marketinginspanningen op de juiste manier inzet en heroverweeg of Facebook nog wel jouw tijd en aandacht verdient. Het hebben van de juiste data hierover helpt enorm. Dit kan een bedreiging voor jouw bedrijf vormen als je erg afhankelijk bent van Facebook voor traffic.
  4. Zet video in om je conversie te verbeteren. Ga je binnenkort een landingspagina bouwen? Dan is het wijs om een video op deze pagina te plaatsen die uitlegt wat jouw product/dienst precies inhoudt. Dit helpt het conversiepercentage van de landingspagina. Het is ook goed om video in te zetten voor meer organisch bereik, zo kan je nieuwe mensen bereiken d.m.v. video’s plaatsen op Youtube of een ander geschikt platform. Een gemiste kans voor bedrijven die geen tijd/geld hierin willen steken.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Gerelateerde artikelen

Geef een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × een =

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere