11x website traffic zonder budget

Inhoudsopgave

Vanwege het coronavirus missen veel bedrijven een groot deel van hun omzet. Naast het thuiswerken, de social distancing en de wc-papier gekte heeft deze crisis een grote impact op de cashflow van veel Nederlandse bedrijven. Geplande evenementen gaan niet door, bijna heel Nederland moet thuiswerken en de beurzen hebben het zwaar. Het voor (online) ondernemers juist nu extra belangrijk om het hoofd boven water te houden. In dit soort tijden zien we vaak dat er minder budget beschikbaar is voor online marketing activiteiten. Hoe genereer je dan zonder budget toch website traffic??

1. Werk aan je SEO strategie

De zoekmachines zijn altijd al een goede optie geweest om gratis verkeer te ontvangen op je website. Hoewel dit een goede manier is om website traffic te genereren zonder budget, moet er hiervoor wel wat werk worden verricht. Om te beginnen moet jouw website aan alle kanten zijn geoptimaliseerd. Dode links, onleesbare elementen en een slechte laadtijd zullen het alleen maar moeilijker maken om goed te ranken binnen de zoekmachines. Zorg er dus voor dat je website volledig is klaargestoomd voor een goede ranking. Een paar optimalisaties waar je direct mee aan de slag kan gaan:

  • Zorg dat alle afbeeldingen in de juiste bestandsindelingen zijn geleverd(niet alles in .png!)
  • Bekijk de meta-beschrijving van elke pagina en voeg hier relevante zoekwoorden aan toe
  • Zorg dat elke pagina een relevante H1-tag heeft
  • Implementeer AMP
  • Verbeter de laadsnelheid van je website (deze kan je testen met Google Pagespeed Insights)
  • Voeg structured data toe aan je website

Lees ook: AMP: waarom jij dit in 2020 moet implementeren

2. Zet social media in

Als je al enige tijd hebt gebouwd aan de social media aanwezigheid van jouw bedrijf, is het nu tijd om hier gebruik van te maken. Kijk naar welke van je kanalen het meeste bereik hebben en begin met promoten van jouw website. Dit kan je al doen door een simpele link te plaatsen naar bijvoorbeeld een blogartikel die op je website staat. Via social media kan je ook reageren op berichten van anderen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Als je een uitgebreid antwoord geeft op een vraag die iemand stelt, kan je een link plaatsen naar jouw website. Doe dit overigens alleen als de link relevant is.

LinkedIn

Wist je dat je via LinkedIn nu jouw connecties kan uitnodigen om de pagina van je bedrijf te volgen? Je kan dagelijks 25 connecties een directe uitnodiging sturen om je pagina te volgen. Veel bedrijven die hier gebruik van maken zien een explosieve groei in het aantal volgers. Een aantal dagen klikken kan je al snel een paar honderd nieuwe volgers opleveren. Hiermee zien meer mensen de berichten die je deelt en is de kans groter dat iemand op de gedeelde link klikt.

Website-Traffic-Zonder-budget-sixpaths

3. Email marketing

Email marketing is nog steeds een krachtige tool waarmee jij bezoekers naar jouw website kan halen. Als je al beschikt over een uitgebreide mailinglijst, kan je deze goed benutten bij het genereren van traffic. Beschik je nog niet over een mailinglijst die je kan  gebruiken? Dan is het tijd om te beginnen met het verzamelen van mailadressen. Je kan dit doen door formulieren op je website te plaatsen waarmee je bezoekers de mogelijkheid geeft om hun gegevens achter te laten. Een goede tool om mailadressen mee op te slaan en mailingen te versturen is Mailchimp. Als jouw website met WordPress is gebouwd kan je jouw website koppelen aan Mailchimp met deze plugin.

4. Video marketing

Video marketing is een bewezen middel om bezoekers op je website te krijgen. Mensen die video’s bekijken tonen vaak een hogere betrokkenheid dan mensen die afbeeldingen of tekst te zien krijgen. Uit een onderzoek van Wordstream blijkt dat 92% van mensen die een video bekijkt op een mobiel apparaat, deze deelt met anderen. Hiermee vergroot je dus het initiële bereik dat je zo hebben met content die bestaat uit tekst of een afbeelding. Het produceren van video’s hoeft ook helemaal niet duur te zijn.

Veel goedwerkende marketing de meest video’s zijn gewoon simpele video’s die met een telefoon zijn opgenomen. Dit komt bij de kijker vaak als authentiek over, waardoor hij sneller een band creëert met het merk achter de video. Het is handig om deze video’s te verspreiden via platformen zoals Youtube. Hier kan je kijkers ontvangen en deze video’s kan je ook gemakkelijk op je website plaatsen zonder dat je deze zelf hoeft te hosten. Waardoor je deze niet langzamer maakt dan nodig!

5. Quora

Het inzetten van Quora is iets dat veel bedrijven nog niet doen. Iets dat best logisch is, aangezien je (naar onze mening) best gelimiteerd bent in de content die je voor dit platform kan maken. Toch kan je dit goed inzetten bij het genereren van traffic. Hoe je dit doet? Quora is een platform dat is gebaseerd op vragen en antwoorden. Gebruikers stellen hier vragen en andere gebruikers kunnen daarop reageren met antwoorden. Jij kan hier gebruik van maken door te zoeken naar vragen die binnen jouw expertise vallen. Ben je bijvoorbeeld een e-commerce specialist en kom je een vraag tegen over hoe je het beste een productomschrijving kan maken? Beantwoord deze dan zo uitgebreid mogelijk en in het antwoord verwerk je dan een link naar je website.

6. Browsermeldingen

Browsermeldingen zijn een goed middel om bezoekers gratis terug te laten keren naar je website. Met een browsermelding stel je bezoekers op de hoogte van nieuwe content, producten of andere nieuwe features van je website. Het fijne aan browsermeldingen is dat bezoeker hier zelf toestemming voor moeten geven. Dit geeft aan dat de bezoeker die hiermee instemt, enige interesse heeft in hetgeen dat jij op jouw website aanbiedt. Als je aan de slag wilt met browsermeldingen kan je de tool van Subscribers checken. Deze tool kan je gratis gebruiken om browsermeldingen te versturen. Als je een website hebt die met WordPress is gebouwd, kan je deze gemakkelijk aan je Subscribers account koppelen met een plugin.

Website-traffic-zonder-budget-sixpaths

Lees ook: 10 onmisbare (gratis) WordPress plugins voor 2020

7. Livestreams

Een relatief nieuw middel om in te zetten voor online marketing is livestreamen. Hierbij film je jezelf of je scherm in real time. Kijkers kunnen berichten achterlaten in de ‘chat’ en jij kan hier live op reageren. Livestreams worden veel ingezet door Youtubers of professionele gamers. Hier is te zien dat kijkers de live interactie waarderen en daarom langer blijven kijken/meer betrokken zijn. Vaak kan je hier je website promoten met een link in de description of door deze te benoemen tijdens het streamen.

8. Behance

Als jouw website een wat creatievere insteek heeft (denk aan een grafisch ontwerper), kan je ervoor kiezen om via Behance jouw werk te promoten. Behance is een sociaal platform dat is opgezet door Adobe. Het platform richt zich op creatives en geeft deze de mogelijkheid om via Behance een portfolio aan te maken en deze te delen met de wereld. Als je een beetje handig bent met Photoshop kan je bijvoorbeeld templates maken die door andere kunnen worden gebruikt. Door deze te plaatsen op je website en te linken op Behance kan je bezoekers die hierin zijn geïnteresseerd naar je website trekken. Het is ook belangrijk om een link naar je website te vermelden op je Behance profiel. Door constant te linken naar jouw website, genereer je hier traffic voor zonder dat je budget hoeft in te zetten.

Behance-Sixpaths

9. Gastbloggen

Gastbloggen is een goede manier om een nieuw publiek te bereiken met jouw content en daarmee traffic te genereren zonder budget. Ga op zoek naar websites die aansluiten op de huidige doelgroep die je nu bereikt of nieuwe doelgroepen die je wilt bereiken. Benader deze websites met een voorstel om een gastblog te schrijven. Zorg ervoor dat je bij dit voorstel altijd een overzicht meestuurt waarin je een aantal oudere blogs die je hebt geschreven laat zien. Hiermee kan degene waarvoor je wilt schrijven goed beoordelen of jouw content & schrijfstijl aansluiten bij zijn/haar website. Dit werkt overigens ook omgekeerd. Het posten van gastblogs geeft je extra content om te posten, waardoor je weer de mogelijkheid hebt om meer bezoekers aan te trekken.

10. Optimaliseer oude content

Het optimaliseren van content kan een waardevol onderdeel zijn van de strategie die je opzet om zonder budget meer traffic te genereren. Kijk hierbij naar pagina’s die het beste scoren. Dit kan je doen door gebruik te maken van data uit Google Search Console. Kijk hierbij naar de pagina’s met de zoekwoorden die het meeste worden bezocht. Je kan ook in Google Analytics kijken naar welke pagina’s de meeste unieke weergaven hebben. Als je hebt geïdentificeerd welke pagina’s momenteel het meeste traffic genereren. Probeer dan om deze pagina’s op te frissen met wat extra tekst, nieuwe afbeeldingen of zelfs relevante video content. 

Het beste is om maandelijks of per kwartaal een aantal stukken content op te frissen. Wil je weten welke content toe is aan wat optimalisatie? Maak dan gebruik van de Freshing plugin. Zo krijg je in je WordPress dashboard een overzicht van welke content nog als ‘fris’ wordt gezien en welke oud aan het worden zijn. Google is ook fan van frisse content en zal je daarom vaak belonen met een hogere plek in de zoekresultaten.

Content-Freshing-plugin-Sixpaths

11. Geef je website een redesign

Heeft jouw website al een tijdje dezelfde look & feel? Dan is het misschien tijd voor een redesign. Bij een redesign ga je op zoek naar verbeterpunten op je huidige website en probeer je deze aan te passen. Deze verbeteringen worden dan mee genomen wanneer een website een frisse look krijgt. Bij het opzetten van deze nieuwe stijl worden de layout, content en eventuele animaties aangepast en/of toegevoegd. Pas wel op dat je niet puur voor het uiterlijk de website opnieuw gaat maken.

Het is belangrijk dat je daadwerkelijke verbeterpunten hebt gevonden die je wilt aanpakken. Je wilt je website ‘beter’ maken en niet gewoon anders. Nadat je jouw website een fris nieuw design hebt gegeven ga je deze natuurlijk overal promoten. Zo ontvang je overigens website traffic zonder budget. Een redesign kan erg leuk zijn als je een beetje thuis bent in webdesign. Ben je dit niet? Geen probleem, wij kunnen je daar natuurlijk bij helpen!

Conclusie: 11x website traffic zonder budget

Dit waren de 11 manieren om traffic op je website te krijgen zonder budget. In deze tijden van onzekerheid is het belangrijk om niet te afhankelijk te zijn van betaalde advertenties. Aangezien er bij veel bedrijven wordt gesneden in het marketingbudget, is het voor ondernemers en marketeers belangrijk dat zij ook zonder budget resultaten kunnen behalen. We hebben zelf gemerkt dat deze manieren het beste werken als ze in combinatie met elkaar worden gebruikt. Heb je moeite met verkeer naar je website halen zonder daar budget voor in te zetten? Neem dan contact met ons op. Wij bespreken graag de mogelijkheden met je.

Gerelateerde artikelen

5 SEO-trends voor 2021

Het einde van het jaar nadert en daarom vinden wij het een goed idee om vooruit te kijken naar hoe SEO er in de toekomst uit zal zien. We zullen kijken naar de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere