Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin

5 macro-trends voor contentmarketing in 2021

Inhoudsopgave

2020 is een jaar dat niemand ooit zal vergeten. Als je in januari 2020 iemand vroeg of zij genoeg handgel en mondkapjes hadden verzameld, zou je worden aangestaard met verwarde blikken. De wereld heeft in een korte periode een grote verandering doorgemaakt. Meetings worden nu via Zoom of Teams gedaan, kantoren staan voor het merendeel leeg en evenementen zijn afgelast. Deze veranderingen hebben er bij veel bedrijven voor gezorgd dat zij kritisch naar hun processen moeten kijken. Naast het optimaliseren van processen, zijn bedrijven ook anders gaan kijken naar hun marketing. Met name binnen de contentmarketing. In deze blog kijken we naar de 5 macro-trends voor contentmarketing in 2021.

Wat is de macro-omgeving?

Voordat we naar de trends en ontwikkelingen op macroniveau kunnen kijken, moeten we definiëren wat de macro-omgeving precies is. Binnen (online)marketing zijn er drie niveaus waar de organisatie mee te maken heeft. Dit zijn de Micro, Meso en Macro-omgeving. De macro-omgeving wordt gedefinieerd als “een omgeving buiten de eigen organisatie, vaak met betrekking tot een land of bepaald gebied”. De macro-omgeving is de omgeving die buiten de organisatie valt, waardoor deze niet of nauwelijks door de organisatie te beïnvloeden is. 

De factoren in deze omgeving hebben voornamelijk te maken met de bevolking binnen een bepaald gebied. Zo komen factoren zoals vergrijzing en inkomen vaak aan bod wanneer de macro-omgeving wordt geanalyseerd. De factoren binnen de macro-omgeving worden meestal in kaart gebracht bij het schrijven van een marketingplan of een ondernemingsplan. 

Soms wordt dit gedaan door de organisatie zelf, maar hier kan ook een externe partij voor worden ingehuurd. In dit plan worden relevante trends en ontwikkelingen in kaart gebracht die invloed kunnen hebben op de organisatie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een daling in het gemiddelde inkomen per huishouden. Een organisatie die goed inspeelt op trends en ontwikkelingen houdt hier rekening mee bij het bepalen van haar sales targets, verkoopprijs en eventuele marketinguitingen. Het verzamelen en analyseren van deze factoren wordt gedaan aan de hand van een model. Dit is het DESTEP-model.

Lees ook: 11x website traffic zonder budget

Wat is het DESTEP-model? 

Het DESTEP-model is een marketingmodel waarmee de macro-factoren in kaart worden gebracht en worden geanalyseerd. Met behulp van het DESTEP-model worden kansen en bedreigingen, op macroniveau, in kaart gebracht en kan de organisatie bepalen wat voor impact deze factoren hebben op haar bedrijfsvoering.

Deze factoren worden onderverdeeld in 6 groepen, namelijk:

  • Demografisch; 
  • Economisch; 
  • Sociaal-cultureel; 
  • Technologisch;
  • Ecologisch en 
  • Politiek-juridisch.
5 macro-trends voor contentmarketing in 2021 Afbeelding DESTEP

Demografisch

Demografische factoren hebben betrekking tot de samenstelling van de bevolking binnen een bepaald gebied. Deze factoren geven aan hoe de bevolking van een bepaald gebied is opgebouwd en welke groepen hierin te onderscheiden zijn. Om deze groepen te onderscheiden kunnen criteria zoals leeftijd, opleidingsniveau, woonomgeving en geslacht worden gebruikt. Voor het verzamelen van deze gegevens, wordt vaak het CBS geraadpleegd. Voorbeelden van demografische factoren zijn:

  • De vergrijzing van de bevolking
  • Groei in aantal hoogopgeleiden
  • Daling in aantal inwoners Utrecht

Economisch

De economische factoren hebben betrekking tot de ontwikkeling van de economie van een bepaald land of gebied. Voor een business-to-consumer organisatie is het van groot belang dat zij goed weten welke economische trends spelen binnen de macro-omgeving waarin zij actief zijn. Zo kan een daling in het besteedbaar inkomen leiden tot een lagere omzet. Voorbeelden van economische factoren zijn:

  • Werkloosheid
  • Gemiddeld inkomen
  • Economische groei 

Sociaal-Cultureel 

Sociaal-Culturele factoren hebben te maken met de normen en waarden van mensen in een bepaald gebied. De normen en waarden zijn bepalend voor de cultuur in een land of gebied. Het is voor de organisatie van belang dat zij in ieder geval weet welke sociaal-culturele trends er spelen, binnen het gebied waarin zij actief is. Het is hierbij belangrijk omdat de organisatie moet weten of haar producten/diensten passen bij de huidige cultuur van een land en hier niet mee in conflict komt. Mocht dit wel het geval zijn? Dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor de cijfers van de organisatie. Voorbeelden van sociaal-culturele factoren zijn:

  • Religie(s) binnen een land/gebied
  • Sociale trends (zoals de opkomst van social distancing)
  • Levensstijl (Bingewatchen op Netflix vs het 8 uur journaal kijken)

Check deze lijst voor voorbeelden over hoe (online) marketing gigantisch mis kan gaan.

Technologisch

Technologische factoren hebben betrekking tot technologische ontwikkelingen die invloed hebben op de manier van werken of het produceren van goederen. Het in de gaten houden van technologische ontwikkelingen is nu belangrijker dan ooit. We leven in een tijd waarin vandaag een app kan worden gelanceerd, die de volgende dag al gedateerd is omdat er een betere versie beschikbaar is. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste technologische ontwikkelingen en hoe je deze kan inzetten voor jouw organisatie. Voorbeelden van technologische factoren zijn:

  • Nieuwe beschikbare technologieën (Nieuwe Adobe apps)
  • Nieuw ontwikkelde platformen (TikTok)
  • Adoptie van nieuwe technologieën bij de bevolking (Gebruik slimme speakers)

Ecologisch

Ecologische factoren hebben te maken met het milieu en duurzaam ondernemen. Voor een onderneming kan het belangrijk zijn om zo milieuvriendelijk te produceren en daarom worden ecologische factoren soms ook meegenomen in de destep-analyse. Sommige organisaties kiezen ervoor om de ecologische factoren niet mee te nemen in de analyse, omdat zij niet of nauwelijks met deze factoren in aanraking komen. Voorbeelden van ecologische factoren:

  • Milieuvriendelijk produceren
  • Uitstootvrij reizen

Politiek-Juridisch

Politiek-Juridische factoren hebben te maken met wetten en regelgeving van een bepaald land. Deze factoren geven aan met welke wetten en regels de onderneming rekening moet houden wanneer zij in dit land wilt produceren of verkopen. Het is belangrijk om wetten en regelgeving goed in de gaten te houden, om zo problemen met de overheid te voorkomen. Zo zagen we een aantal jaar geleden de invoering van de AVG-wet. Veel bedrijven moesten toen hun privacybeleid flink onder de schop nemen en hier serieus werk van maken. Voorbeelden van politiek-juridische factoren zijn:

  • Invoering nieuwe wetten
  • Wijzigingen aan bestaande wetten
  • Het politieke klimaat 

Lees ook: In 10 stappen een blog beginnen met WordPress

Trends en ontwikkelingen voor 2021

Nu we weten wat de macro-omgeving precies inhoudt en hoe deze wordt geanalyseerd, is het tijd om te kijken naar welke macro-trends en ontwikkelingen belangrijk zijn binnen contentmarketing. Wij hebben de volgende trends weten te vinden:

Macro trends 1: Voice Search 

Net als in 2019, heeft voice search flinke stappen gemaakt in 2020. Apps zoals Siri en Cortana worden steeds slimmer en populairder. Meer mensen kopen een slimme speaker voor in huis, die natuurlijk volledig spraakgestuurd is. Hierdoor hoeven mensen geen websites meer bezoeken voor het antwoord op hun vraag. Als content marketeer is het daarom ook belangrijk dat je voice op de juiste manier inzet. Nog steeds is het belangrijk om in Google de Featured Snippets te bemachtigen, zodat jouw antwoord aan de bezoeker wordt voorgelezen. Voor meer informatie over featured snippets: check deze blog. 

Macro trends 2: Webinars & Podcasts

Door de komst van het coronavirus zijn in 2020 een heleboel evenementen afgelast of verplaatst. Erg vervelend voor bedrijven die veel tijd hadden gestoken in het organiseren hiervan. Toch waren er een aantal creatieve organisaties, die (m.b.v. technologie) het beste maakten van een slechte situatie. Wat we zagen gebeuren is dat evenementen, die normaalgesproken op locatie werden gehouden, werden omgezet naar live webinars of podcasts. Hierdoor was het mogelijk om op afstand toch een breed publiek aan te spreken. 

Een vergelijkbaar geval was te zien bij talkshows zoals The Daily Show of Zondag met Lubach. Door de afwezigheid van een live publiek, hebben deze televisieprogramma’s meer de stijl van een webinar aangenomen.

Het inzetten van webinars en podcasts om je doelgroep te bereiken, is al langer een goed middel geweest. Nu iedereen binnen zit vanwege het coronavirus, is de verwachting dat alleen maar meer bedrijven hier gebruik van gaan maken. Het organiseren van (live) webinars en podcasts is een leuke manier om de interactie aan te gaan met je doelgroep. Zorg er daarorm ook altijd voor dat je ruimte overhoud voor vragen/opmerkingen.

Macro trends 3: Augmented Reality

Elk voorbijgaand jaar zien we weer ontwikkelingen op het gebied van AR. Sinds de komst van Pokémon Go in 2016 is AR officieel mainstream geworden. Steeds meer bedrijven zijn begonnen met het ontwikkelen van applicaties om te ondersteunen bij hun bedrijfsvoering. Kijk maar naar Ikea, die een app heeft ontwikkeld waarmee je, d.m.v. AR producten kan plaatsen in je woonkamer. Naast Ikea, maken ook Snapchat en Instagram veel gebruik van AR. Alle filters die je ziet (bijv. om jezelf een facelift te geven), maken gebruik van AR. Wij verwachten dat in de nabije toekomst, meer bedrijven gebruik gaan maken van AR. We denken dat AR  

Macro trends 4: TikTok

2020 werd veroverd door de social media app TikTok. Met meer dan 2 miljard gebruikers, is TikTok de meest gedownloade app van de Apple app store geworden. De app met Chinese oorsprong is in een korte tijd erg populair geworden. Alhoewel de app niet alleen positief nieuws heeft ontvangen en zelfs bijna werd verboden door de president van de Verenigde Staten, is de app toch razend populair onder jongeren. Wij verwachten dat de populariteit van de app in 2021 niet zal afnemen en alleen nog maar zal toenemen. Als je een B2C merk hebt dat zich richt op jongeren, kan TikTok een waardevol platform zijn.

5 macro-trends voor contentmarketing in 2021 TikTok

Macro trends 5: Chatbots

Veel bedrijven investeren in het bouwen van chatbots die een groot deel van de klantenservice moeten overnemen. Grote bedrijven zoals Bol.com, T-mobile en Hema maken allemaal gebruik van chatbots. In 2020 zagen we dat chatbots voornamelijk werden ingezet voor het beantwoorden van klantvragen. Onze verwachting is dat chatbots veel meer zullen worden ingezet om druk bij klantenservice medewerkers weg te nemen of deze eventueel te vervangen. Daarnaast zijn veel bedrijven bezig met hun online omgeving zo in te richten dat bellen niet meer nodig is. Als je bij KPN naar de klantenservice belt, wordt je 9 van de 10 keer automatisch doorverwezen naar hun website. Misschien tijd om een chatbot op te nemen in je contentstrategie?

Conclusie

Dat waren onze macro trends voor 2021. Met welke van deze trends ga jij komend jaar direct aan de slag? Of heb je nog trends waarvan je vindt dat deze op de lijst horen? Laat het weten in een comment!

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Gerelateerde artikelen

Geef een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × 4 =

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere