[How-to] In 5 stappen een goede meta-description maken

Inhoudsopgave

Een goede meta-description maken is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van hun SEO-strategie. Met de meta-description krijg je de mogelijkheid om bezoekers in de zoekmachine iets te vertellen over de content die op een bepaalde pagina te vinden is. Je kunt de meta-description zien als een korte advertentie voor de bijhorende pagina. Het doel is om bezoekers over te halen om te klikken op jouw link en niet die van de concurrent. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw pagina opvalt tussen alle andere resultaten in de SERP’s? In deze blog lees je hoe jij fantastische meta-descriptions kan maken die jou meer traffic zullen opleveren.

Wat is een meta-description?

Een meta-description is een kort stukje tekst waarin je de bezoeker van de zoekmachine vertelt waar jouw pagina over gaat. Je hebt zo een 164 karakters (120 op mobiel) waarmee je de bezoeker moet overhalen om op jouw link te klikken. De meta-description kun je zien als een korte, tekstuele advertentie voor jouw pagina.  

In 5 stappen een goede meta-description maken-website-Sixpaths

Deze heeft een invloed op de SEO van de bijhorende pagina en daarbij jouw website als geheel. Het doorklikpercentage (CTR) van jouw link vertelt aan Google hoe goed deze pagina aansluit op de wensen van zoekers. Krijg je veel klikken dan zal je geheid stijgen in de zoekresultaten. Krijg je weinig klikken, dan is de kans klein dat je op de nummer één positie zal eindigen.

Richtlijnen bij het maken van een meta-description

Google geeft in dit artikel een aantal richtlijnen gegeven die je moeten helpen bij het maken van de perfecte meta-description. M.b.v. deze richtlijnen zorg je ervoor dat bijvoorbeeld de meta-description niet te lang wordt en halverwege wordt afgekapt. De richtlijnen die door Google worden meegegeven zijn:

  • max. 164 karakters op desktop
  • max. 120 karakters op mobiel
  • Emoji’s en andere symbolen zijn toegestaan
  • Maak de description kort en beschrijvend
  • Vermijd overmatig gebruik van zoekwoorden

Zoals je kunt zien zijn er aardig wat richtlijnen die je in de gaten moet houden. Zorg er altijd voor dat je deze checkt voordat je de pagina live zet. Als jouw website op WordPress draait, kun je gebruik maken van de Yoast SEO plugin om eventuele fouten op te sporen. Naast het opsporen van fouten, geeft deze plugin je ook de mogelijkheid om de meta-description per pagina aan te passen. Zeker een aanrader!

Stap 1: Kies je zoekwoorden

Je zal nooit een goede meta-description kunnen maken zonder goed nagedacht te hebben over de zoekwoorden. Als je braaf je SEO-taken hebt volbracht zijn deze natuurlijk al verspreid over de inhoud van de pagina. Voor de meta-description is het belangrijk dat je de zoekwoorden van de pagina ook hierin verwerkt. Dit helpt de zoeker met het identificeren van jouw pagina als het antwoord op zijn vraag. Daarnaast helpen zoekwoorden in de meta-description de robots van Google bij het indexeren van jouw website. Als je dit goed doet kan dit door Google worden beloond met een hogere positie in de zoekmachine.

Lees ook: Hoe schrijf je SEO-teksten?

Stap 2: Denk goed na over de zoekintentie 

Voordat je begint met schrijven is het handig om even stil te staan bij de intentie van de zoeker. Hiermee bedoelen we het doel dat de zoeker heeft met zijn zoekopdracht. 

Om een voorbeeld te geven kijken we even naar het volgende voorbeeld: iemand is op zoek naar rode schoenen. Hij geeft niet aan wat voor merk, maat of stof. De zoekintentie van iemand die op deze manier zoekt, is erg oriënterend. Hij is nog niet op zoek naar een antwoord op zijn vraag, maar kijkt gewoon rond naar de opties die er zijn. 

In 5 stappen een goede meta-description maken-Sixpaths

Iemand anders vult de volgende zoekopdracht in: ‘Rode Nike Air Jordan 1 Low Heren’. Deze zoekopdracht is veel specifieker en heeft daarom een andere intentie dan ons eerste voorbeeld. Deze zoeker heeft zijn oriëntatie al achter de rug en weet wat hij wilt. 

In 5 stappen een goede meta-description maken-Sixpaths

Voor de website van de schoenenverkoper is het daarom belangrijk dat hij de meta-description van de productpagina hierop laat aansluiten door zo veel mogelijk relevante informatie voor deze zoeker hierin te verwerken. Zoals je in de afbeeldingen kunt zien zijn er voor de verschillende zoekopdrachten, individuele pagina’s met bijhorende meta-descriptions gemaakt. Houd de zoekintentie daarom altijd in je achterhoofd.

Stap 3: Kijk naar je concurrenten

De derde stap is om goed te kijken naar wat je concurrenten doen met hun meta-descriptions. Vul de zoekwoorden in die je in stap 1 hebt uitgekozen en kijk naar de zoekresultaten. Wat valt hier op? Zie je bijvoorbeeld dat alle resultaten op één of meerdere aspecten overeen komen? Dan is dit waarschijnlijk een tactiek die werkt. Dit kan voor jou als input dienen bij het maken van je eigen meta-description. Zie je veel uiteenlopende typen meta-descriptions? Dan kan het interessant zijn om te kijken wat werkt (of juist niet). Hiervoor moet je iets dieper de data in duiken. Dit kan je doen met tools zoals Ubersuggest of aHrefs. Het doel hier is om op te vallen en uiteindelijk die #1 positie te bemachtigen binnen de zoekmachines.

Stap 4: Schrijf een pakkend stukje over de pagina

Nu komt het echte werk: het schrijven van de daadwerkelijke meta-description. Nu je genoeg data hebt verzameld en hebt nagedacht over de zoekintentie, kun je gaan schrijven. Zie hierbij naar de meta-description als een advertentie. Je probeert de bezoeker namelijk over te halen om te klikken op jouw link. Je hebt hiermee een max. van 164 karakters op desktop en 120 op mobiel. Wij raden je aan om die 120 als leidraad te nemen. Anders loop je het risico dat jouw meta-description niet volledig wordt getoond. Kortom: schrijf een goede, pakkende tekst over de pagina met de zoekintentie in het achterhoofd.

Stap 5: Analyseer en verbeter

Nadat je een meta-description voor de pagina hebt geschreven kun je helaas nog niet achterover leunen en verwachten dat de bezoekers zullen binnenstromen. Net als de rest van SEO, is dit een proces van continu analyseren en optimaliseren. Je wilt overigens weten of jouw aanpassingen uiteindelijk iets op levert. Houd hierom goed jouw rankings in de gaten. Een aantal tools die je hiervoor kunt inzetten zijn:

Met behulp van deze tools kun je inzicht verkrijgen in data over de SEO van jouw website en in het verlengde daarvan, de effectiviteit van de meta-descriptions. Een tip hierbij is om altijd voordat je een bepaalde aanpassing doorvoert, een nulmeting te doen. Hierdoor kun je duidelijk het effect van jouw aanpassingen meten. Houd er wel rekening mee dat SEO een langdurig proces is. Je zult niet vandaag een aanpassing op je pagina doorvoeren en morgen hier al resultaat van zien. Het kan dus enige tijd duren voordat je daadwerkelijk een stijging of daling in je organisch verkeer ziet.

Conclusie

Als je deze stappen volgt, zal je geheid betere meta-descriptions maken die jouw zullen helpen bij het verkrijgen van een hogere positie in de zoekmachines. Natuurlijk is het schrijven van een goede meta-decscription geen garantie op de nummer één positie. Maar om de gehele SEO van jouw website naar een volgend niveau te tillen, zijn goede meta-descriptions zeer belangrijk. Spendeer hier daarom ook genoeg tijd aan.

Hulp nodig met de SEO van jouw website of webshop? Neem een kijkje op onze SEO-pagina voor meer informatie over onze zoekmachine marketing diensten.

Gerelateerde artikelen

5 macro-trends voor contentmarketing in 2021

2020 is een jaar dat niemand ooit zal vergeten. Als je in januari 2020 iemand vroeg of zij genoeg handgel en mondkapjes hadden verzameld, zou je worden aangestaard met verwarde blikken. De wereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere