Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin

Hoe schrijf je SEO teksten?

Inhoudsopgave

Het schrijven van SEO teksten waarmee je website hoog in de zoekmachine komt te staan kan soms lastig zijn. Hoewel dit niet de enige factor is die bepalend is voor de ranking van jouw website, is dit wel een factor die je niet zomaar kan vergeten. Om ervoor te zorgen dat jij voortaan betere teksten voor je website kan schrijven, geven we in deze blog antwoord op de vraag: hoe schrijf je SEO teksten?

Doe onderzoek naar de doelgroep

Voordat je goede SEO teksten kan schrijven, moet je eerst weten voor wie je gaat schrijven. Het is goed om zoveel mogelijk relevante data te verzamelen over de doelgroep waar je voor gaat schrijven. Ben je bijvoorbeeld teksten aan het schrijven voor een landingspagina? Dan wil je natuurlijk weten wie er precies op die pagina komt en wat zijn/haar doelstelling is. Als je dit weet kan je veel gerichter schrijven, vaak met een beter eindresultaat. Het helpt hierbij altijd om een persona op te stellen. Een persona is een fictief persoon met alle eigenschappen van jou ‘ideale klant’. Hierdoor heb je een goed beeld van wie precies jouw teksten lezen. Het verzamelen van data over jouw doelgroep zal ook een goede basis leggen voor het volgende punt: zoekwoorden onderzoek verrichten.

Doe een zoekwoorden onderzoek

Om goede SEO teksten te kunnen schrijven moet je een zoekwoorden onderzoek doen. Dit hoeft geen grootschalig onderzoek te zijn waar je weken mee bezig bent. Als je vaak een beetje onderzoek doet naar een aantal short-tail en een aantal long-tail zoekwoorden, is dit al voldoende. 

SEO-teksten-Short-tail-Long-tail

Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit 4 of meer worden bestaan. Short-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die tussen de 1 en 3 woorden bevatten. Ongeveer 70% van alle zoekopdrachten zijn long-tail. Dus zorg ervoor dat je genoeg long-tail zoekwoorden in je SEO teksten verwerkt.

Bij dit zoekwoorden onderzoek ga je op zoek naar zoekwoorden die relevant zijn voor jouw doelgroep met betrekking tot de teksten die jij gaat schrijven. Dit geeft je inzicht in hoevaak een bepaald zoekwoord wordt gezocht, welke websites momenteel voor dit zoekwoord ranken en hoe moeilijk het voor jouw website gaat zijn om hier tussen te komen. Met deze informatie kan je een onderbouwde keuze maken over de gekozen zoekwoorden.

Synoniemen

Zorg dat je in je zoekwoorden onderzoek ook genoeg synoniemen opneemt. Dit zijn andere woorden met dezelfde betekenis als het gekozen zoekwoord. Het kan zo zijn dat er door bezoekers meer wordt gezocht op bepaalde synoniemen van het gekozen zoekwoord. Het is dan verstandig om deze op te nemen in de SEO teksten die je gaat schrijven.

Zoek intentie

Verschillende zoekwoorden hebben een verschillende intentie. Hiermee wordt bedoeld dat mensen met verschillende doelstellingen, anders zoeken. Bezoekers die zich nog enkel aan het oriënteren zijn zullen minder gericht zoeken dan bezoekers die al verder in het aankoopproces zitten. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een rode trui, maar hij weet nog niet van welk merk, stof of hoeveel deze trui mag kosten. Als deze persoon verder in het aankoopproces zit heeft hij een aantal van deze keuzes al gemaakt. De zoekopdracht van deze persoon zal dan ook steeds meer richting een long-tail zoekwoord gaan. Het is belangrijk om goed in kaart te brengen wat de intentie achter de zoekopdracht is. Bekijk voor wat extra informatie over zoek intentie dit artikel van aHrefs.

Schrijf een goede tekst

Net als bij het schrijven van een gewone tekst, is het van belang dat deze goed in elkaar zit. Bij het schrijven van een SEO tekst schrijf je overigens niet voor de zoekmachine, maar voor de bezoeker. Let op de grammatica, spelling, zinsopbouw, etc. Een tekst die niet lekker leest houdt bezoekers niet vast op de pagina. Hierdoor wordt de bounce-rate op die pagina verhoogd. Dit vertelt aan Google dat de content niet aansluit op de wensen van de bezoeker. Het gevolg hiervan is dat Google dit bestraft met een lagere positie in de zoekresultaten pagina.

Lengte

Google houdt van lange, diepgaande teksten en beloont deze met een hogere plek in de zoekresultatenpagina. Vul jouw teksten dus aan met zo veel mogelijk informatie. Dit moet geen informatie zijn die je er puur voor de lengte van de tekst in zet. Het moet wel relevante informatie zijn die aansluit op de wensen/behoeften van de bezoeker. Ben je klaar met schrijven en vind je dat de tekst nog niet lang genoeg is? Kijk dan eens naar wat teksten van je concurrenten. Er zal vast iets tussen zitten waar jij nog niet aan had gedacht en nu kan jij dit mooi meenemen in jouw tekst.

Doelstellingen

Bepaal de doelstelling die je met het schrijven van de SEO teksten wilt bereiken. Wil je alleen maar bezoekers naar je website trekken of wil je ervoor zorgen dat deze bezoekers bijvoorbeeld een product kopen? Afhankelijk van deze doelstellingen ga je bepalen welke zoekwoorden je kiest. Daarna verwerk je deze op een natuurlijke wijze in je teksten.

Lees ook: 8 tips voor het optimaliseren van de content op jouw website

Optimaliseer de tekst met zoekwoorden

Nu je weet welke voor welke zoekwoorden je wilt ranken, is het tijd om deze zoekwoorden in de tekst te gaan verwerken. Een veelgemaakte fout hierbij is dat ondernemers en online marketeers de teksten volproppen met het gekozen zoekwoord. Vroeger was dit voldoende om een goede ranking te krijgen, maar tegenwoordig is Google veel kritischer over de content die zij laat ranken. Het is nu veel belangrijker om een stuk content te schrijven van hoge kwaliteit. Probeer daarom alleen zoekwoorden in de tekst te verwerken waar het past. De kans is groot dat, wanneer je over een bepaald onderwerp schrijft, de gekozen zoekwoorden op een natuurlijke wijze in de tekst worden verwerkt.

Verwerk de zoekwoorden in de titels

Je wilt de zoekwoorden die je hebt gevonden tijdens het zoekwoorden onderzoek altijd verwerken in de h1-titel en andere koppen. Dit vertelt aan Google dat deze woorden belangrijk zijn voor de tekst die je schrijft. Uit een onderzoek van SEMrush blijkt dat pagina’s met lange titels (14+ woorden), gemiddeld beter scoren dan pagina’s met een kortere titel. Zorg er dus voor dat je een aantrekkelijke titel schrijft die de zoekwoorden bevat waar jij voor probeert te ranken.

URL

Net als bij de titels van de pagina, is het ook handig om de gekozen zoekwoorden in de URL van de pagina te verwerken. Dit helpt ook bij het verkrijgen van een betere positie in de zoekmachine.

Schrijf een goede meta-omschrijving

Een meta-omschrijving is de grijze tekst die je onder de paginatitel in de zoekresultatenpagina ziet. Dit korte stukje tekst vertelt aan de bezoeker waar de pagina over gaat, zonder dat hij de pagina hiervoor hoeft te bezoeken. Het maken van een goede meta-omschrijving is zeer belangrijk voor de SEO van je pagina’s. Dit korte stukje tekst moet de bezoeker aansporen om verder te klikken naar jouw website. Verwerk altijd de gekozen zoekwoorden in de meta-omschrijving. Vaak helpt het ook om te kijken naar de pagina’s die momenteel op het gekozen zoekwoord ranken. Probeer dan te achterhalen waarom die pagina’s voor dat ranken, dit betekent namelijk dat zij iets goed doen in de ogen van Google. Je wilt dit dan voor jouw pagina’s gedeeltelijk overnemen (wel op jouw manier natuurlijk!). 

SEO-teksten-meta-omschrijving

Als je een website hebt die met WordPress is gebouwd, kan je hiervoor de Yoast SEO plugin voor downloaden. Je kan dan per pagina de meta-omschrijving aanpassen en de plugin geeft ook aan of de gekozen zoekwoorden hierin zijn verwerkt.

Gebruik genoeg media

Google houdt van pagina’s met veel media. Verwerk daarom genoeg afbeeldingen, audiobestanden of video’s in jouw teksten. Dit maakt de tekst niet alleen zoekmachine-vriendelijker, maar ook fijner om te lezen voor de bezoeker. Met voldoende media houd je de bezoeker langer vast op de pagina.

Afbeeldingen

Afbeeldingen werken het beste op een pagina als deze iets toevoegen aan het verhaal dat je probeert te vertellen. Afbeeldingen horen het verhaal te versterken en bij te dragen aan de beeldvorming van de lezer. Als je afbeeldingen wilt optimaliseren voor jouw SEO teksten, is het belangrijk om de alt-tags in te vullen. Dit is de tekst die een bezoeker te zien krijgt wanneer een afbeelding niet kan worden geladen. Deze tags vertellen ook aan de zoekmachine wat er op de afbeelding te zien is. Om de afbeeldingen te optimaliseren voor jouw SEO teksten, is het belangrijk dat je de gekozen zoekwoorden hierin verwerkt.

Video’s

Wanneer je ervoor kiest om een stap verder te gaan met de content op de pagina, kan je ervoor kiezen om video in te zetten. Je kan deze zelf produceren of op zoek gaan naar een video die aansluit op het onderwerp van je tekst. Video’s verhogen vaak de time-on-page en dit vertelt aan Google dat de content op die pagina relevant is. Google beloont dit vaak met een hogere positie in de zoekresultaten.

Maak gebruik van interne & externe links

Het gebruiken van interne en externe links is zeer belangrijk bij het schrijven van SEO teksten. Met interne links geef je Google de mogelijkheid om makkelijker door jouw site heen te gaan en deze te crawlen. Dit vindt Google fijn en vaak wordt dit beloond met een betere ranking. Externe links zijn een manier om door te linken naar relevante pagina’s buiten jouw site die aansluiten op het onderwerp. Je kan ervoor kiezen om deze links een bepaalde waardering mee te geven door dit een ‘dofollow’-link te maken. Als je dit niet wilt doen kan je ervoor kiezen om een ‘nofollow’-link, je geeft dan geen waarde door aan de site waar je naar linkt.

Maak je website SEO-vriendelijk

Enkel een SEO vriendelijke teksten schrijven is helaas niet voldoende voor een hoge positie in de zoekmachine. Je hebt er namelijk niks aan als je bijna perfecte content schrijft, maar je website werkt voor geen meter. Besteed daarom ook nog even aandacht aan de volgende punten:

  • Website snelheid
  • Paginastructuur
  • URL-structuur
  • Mobiel vriendelijkheid
  • Call-to-actions

Conclusie

Het schrijven van SEO teksten is helemaal geen hogere wiskunde. Als je een aantal regels aanhoudt en je volledig focust op de bezoeker, zie je de rankings van jouw site al snel klimmen. Alhoewel dit niet uitzonderlijk moeilijk is, is het wel handig om de juiste hulpmiddelen te hebben. Wij raden daarom de SEO plugin van Yoast aan, voor het optimaliseren van jouw teksten. Voor het verrichten van een zoekwoorden onderzoek kan je gebruik maken van Ubersuggest of de Google Keyword Planner. Welke tools gebruik jij bij het maken van SEO teksten? Laat het weten in een comment!

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Gerelateerde artikelen
Heading-blog-11x-traffic-op-je-website-zonder-budget-Sixpaths

11x website traffic zonder budget

Vanwege het coronavirus missen veel bedrijven een groot deel van hun omzet. Naast het thuiswerken, de social distancing en de wc-papier gekte heeft deze crisis een grote impact op de cashflow van veel

Geef een reactie!

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere