5 SEO tips voor jouw webshop

Inhoudsopgave

Een mooie webshop hebben is vaak niet genoeg om van jouw bedrijf een succes te hebben. Naast een pakkend design dat de bezoeker overtuigd om door te klikken moet jouw webshop ook goed vindbaar zijn. Je hebt er overigens niks aan als je klauwen met geld uitgeeft om een mooie webshop te (laten) bouwen en er niemand iets koopt of de webshop überhaupt bekijkt. Je kan ervoor kiezen om betaald te gaan adverteren, maar je kan er ook voor kiezen om gratis bezoekers naar je website te trekken. Dit doe je door jouw webshop te optimaliseren voor de zoekmachine. In deze blog delen we 5 SEO tips om jouw webshop zoekmachinevriendelijk(er) te maken.

Metabeschrijving

Als eerste is het handig om te kijken naar de metabeschrijvingen van jouw webshop. Een metabeschrijving is het stukje tekst dat je te zien krijgt wanneer je een zoekopdracht invult in de zoekmachine. Hierbij is de metabeschrijving het grijze stukje tekst onder de titel van de link. 

Voorbeeld-Metabeschrijving-SEO-Webshop

Dit stukje tekst vertelt de zoeker iets over de pagina en de content die hij/zij hierop kan vinden. Je kan dit zien als een soort mini advertentie voor de pagina. Het is daarom belangrijk om hier een overtuigend stukje tekst neer te zetten zodat je de zoeker kan overhalen om op jouw link te klikken.

Als je dit goed wilt doen is het belangrijk dat je hier de zoekwoorden in zet waar de pagina voor is geoptimaliseerd. Verkoop je bijvoorbeeld sporttassen en is deze pagina een overzichtspagina voor alle heren sporttassen? Zorg dan dat het zoekwoord ‘heren sporttas’ en een aantal synoniemen hiervan in de pagina staan. Je moet er dan voor zorgen dat het zoekwoord ‘heren sporttas’ in de metabeschrijving wordt opgenomen. Dit vertelt ook aan Google dat deze pagina content rondom ‘heren sporttassen’ bevat. Dit heeft invloed op de ranking die Google aan jouw pagina geeft.

Als je hier echt mee wilt opvallen kan je ook rich snippets inzetten. Dit zijn metabeschrijvingen die extra informatie geven zoals de voorraad of review sterren. Door deze toe te voegen aan je pagina valt jouw link meer op tussen de zoekresultaten. Kijk maar naar de afbeelding hieronder. Deze rich snippets maak je aan met structured data.

Voorbeeld-Rich-Snippets-SEO-Webshop

Extra webshop SEO tip: 

Kijk even welke websites momenteel voor dit zoekwoord ranken en bekijk hun metabeschrijving. Wat je dan wilt doen is kijken hoe jij dit beter kan doen. Je wilt deze dus niet kopiëren, omdat je dan niet opvalt tussen alle andere zoekresultaten. Probeer hierbij creatief te zijn in je taalgebruik en zet een leuke, opvallende tekst neer.

Productomschrijvingen

Als tweede wil je de productomschrijvingen van de producten op jouw webshop bekijken. Productomschrijvingen vertellen klanten iets over het product dat zij willen kopen. Het is daarom belangrijk dat jouw webshop deze bezoeker voorzien in zijn informatiebehoefte. De SEO tip voor jouw webshop is hier dan ook bij om deze te optimaliseren.

Zijn deze zo uitgebreid mogelijk? Zo nee, wat kan je hier nog aan toevoegen. Staat er bijvoorbeeld in waar het product van is gemaakt? Staat er in wat de afmetingen van het product zijn? Als dit niet het geval is heb je nog wat werk liggen. Goede productomschrijvingen zijn essentieel voor iedere webshop met goed vindbare producten. Je wilt overigens dat Google jouw producten aan zo veel mogelijk mensen laat zien zodat deze bij je kunnen kopen. Hiervoor is een goede productomschrijving nodig die aangeeft wat het product kan, hoeveel het kost en hoelang het duurt voordat zij het product in huis hebben.

Als je aan de slag wilt gaan met het optimaliseren van je productomschrijvingen moet je eerst weten waar mensen eigenlijk op zoeken. Hiervoor kan je de Google Zoekwoordenplanner inschakelen of de tool van Ubersuggest. Met deze tools kan je gegevens inzien over zoekwoorden. Je kan hiermee bekijken hoevaak er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht en hoeveel concurrentie er voor dit zoekwoord zijn. Daarnaast geven zij ook nog suggesties voor gerelateerde zoekwoorden.

Als je hebt besloten welke zoekwoorden voor jouw producten belangrijk zijn zet je deze in een excel-bestand. Hier kan je zien welke zoekwoorden het meeste zoekvolume hebben en het minste concurrentie. Deze zoekwoorden verwerk je dan in de productomschrijvingen van de producten op jouw webshop zodat deze pagina’s gevonden kunnen worden.

Extra webshop SEO tip:

Gebruik niet de productomschrijving van de leverancier. Deze zijn vaak niet geoptimaliseerd en bevatten niet de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw webshop. Schrijf daarom altijd originele productomschrijvingen voor de producten van jouw webshop.

Lees ook: Conversie optimalisatie: 8 tips voor jouw webshop

Afbeeldingen

Een productpagina zonder afbeeldingen is bijna gegarandeerd om weinig bezoekers aan te trekken. Mensen willen het product dat zij overwegen aan te schaffen graag zien. Omdat zij niet naar de winkel toegaan en het product niet kunnen voelen zijn foto’s vaak voldoende. Het is daarom belangrijk dat jij genoeg foto’s upload om de bezoeker in deze behoefte te voorzien.

Zorg er ook voor dat deze foto’s uniek zijn, gebruik dus niet de afbeeldingen van de leverancier. Deze zijn vaak niet van het juiste formaat en van lage kwaliteit. Maak dus eigen productfoto’s die de bezoeker een duidelijk beeld geven van hoe het product eruit ziet.

Als je de juiste afbeeldingen hebt gemaakt is het tijd om deze te optimaliseren. Dit doe je door de afbeelding te voorzien van de juiste alt-tekst en titel. De alt-tekst is de tekst die een bezoeker krijgt te zien wanneer een afbeelding niet is geladen. Deze tekst vertelt de bezoeker wat de afbeelding inhoudt wanneer hij deze niet kan zien. Tevens vertelt deze tekst aan Google wat er op de afbeelding te zien is. Voor de titel geldt hetzelfde. 

Om de juiste alt-tekst en titel te maken is het belangrijk dat je weet voor welke zoekwoorden de pagina is geoptimaliseerd. Als je dit weet kan je de zoekwoorden invoegen in de alt-tekst en titel van de afbeelding. Hierdoor vergroot je de kans dat jouw pagina op een van deze zoekwoorden wordt gevonden.

Voorbeeld-alt-tekst-SEO-Webshop

Extra webshop SEO tip:

Als je een webshop hebt die op WordPress draait kan je de alt-tekst en titel van je afbeelding makkelijk wijzigen door in de admin omgeving van jouw webshop naar media te gaan en op een afbeelding te klikken. Je krijgt aan de rechterkant dan een menu te zien waarin je de alt-tekst en de titel van de afbeelding kan wijzigen. Je kan hier ook een onderschrift aan toevoegen als je dat wilt.

Meer weten over SEO? Check dan dit artikel

Interne links

Interne links zijn een factor in het SEO beoordelingsproces van de zoekmachine. Interne links helpen de robots met het indexeren van de pagina. Ze helpen deze om door de website heen te gaan net zoals bij een mens. Interne links helpen bezoekers ook bij het navigeren van je webshop. Zo komen ze wellicht wel op een productpagina die ze anders nooit zouden hebben bezocht.

De tip hierbij is om op andere pagina’s van je webshop te linken naar productpagina’s. Zo stuur je bezoekers door naar producten die relevant zijn bij hetgeen dat zij aan het bekijken zijn op jouw webshop. Heb je bijvoorbeeld een webshop waar je hondenvoer verkoopt en heb je een blog geschreven waarin je over de kosten van een hond vertelt? Zorg dan dat je een link maakt naar een hondenvoer product dat je verkoopt. 

Dit werkt vaak goed omdat dit relevant is voor de bezoeker. Hij/zij leest iets over de verzorging van een hond en daar hoort voer natuurlijk ook bij. Het is dan relevant om een link te maken naar een product dat je verkoopt omdat je weet dat er op z’n minst een beetje interesse is bij de bezoeker.

Landingspagina

De laatste van de SEO tips voor jouw webshop is om een landingspagina aan te maken voor elk van jouw productgroepen. Door dit voor alle belangrijke productgroepen te doen kan je makkelijker ranken voor bredere zoekwoorden. Daarnaast geef je bezoekers meer content die aansluit bij hun zoekopdracht. Neem een kijkje bij de website van de Bijenkorf. Zij hebben bijvoorbeeld landingspagina’s op merkniveau. Hierbij kunnen zij ranken voor short tail zoekwoorden zoals ‘Burberry’. Dit werkt goed omdat het zoekwoord hierbij ook in de URL wordt opgenomen.

Voorbeeld-Landingspagina-Bijenkorf-Webshop-SEO

Conclusie

Dit waren de 5 tips om de SEO van jouw webshop te verbeteren. Hiermee zal je meer bezoekers uit de zoekmachine naar jouw webshop trekken. Een gratis vijver vol met potentiële klanten waar jij in kan vissen. Heb jij nog andere tips die in deze blog niet zijn genoemd? Laat het ons dan weten in een comment. We vinden het altijd leuk om te weten wat jullie meningen en inzichten zijn.

Hulp nodig bij het bouwen van jouw webshop? Wij staan altijd voor je klaar! Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Gerelateerde artikelen

5 macro-trends voor contentmarketing in 2021

2020 is een jaar dat niemand ooit zal vergeten. Als je in januari 2020 iemand vroeg of zij genoeg handgel en mondkapjes hadden verzameld, zou je worden aangestaard met verwarde blikken. De wereld

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere