Conversie optimalisatie: 8 tips voor jouw webshop

Inhoudsopgave

Conversie optimalisatie is voor veel bedrijven een lastig onderwerp. Vaak wordt er veel geïnvesteerd in het genereren van traffic op de website en verwachten bedrijven dat ze dan direct de volgende dag resultaat zullen zien. Dit is overigens vaak niet het geval.

Conversie optimalisatie is een proces van continu onderzoeken, experimenteren en implementeren. Om jou een goed startpunt te geven voor jouw optimalisatiestrategie gaan wij 8 tips voor de optimalisatie van jouw webshop met je delen. Deze tips kan je direct implementeren en je zult zien dat het conversiepercentage op jouw website zal stijgen.

Optimaliseer het aankoopproces

Het eerste waar je mee aan de slag moet gaan is het aankoopproces. Hiermee bedoelen we het volledige proces vanaf dat de bezoeker een product ziet en in zijn winkelwagen zet, tot aan de laatste bevestigingsmail die hij in zijn mailbox ontvangt.

Begin met het controleren van alle knoppen, links, etc. Niets is zo frustrerend als een bestelknop die het niet doet tijdens het online winkelen. Als in deze fase dingen niet goed functioneren zal je veel bezoekers verliezen, wat ten koste van het conversiepercentage gaat.

Nu je hebt gecontroleerd of alles goed functioneert is het tijd voor de volgende stap. Nu gaan we kijken of we het proces kunnen inkorten. Moet de bezoeker bijvoorbeeld een account aanmaken voor hij kan afrekenen? Dan is het wellicht goed om ervoor te zorgen dat de bezoeker kan bestellen met alleen adresgegevens en een email. Kijk kritisch naar het bestelproces en overweeg wat hieruit kan verdwijnen.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je het hierbij laat. Stuur de klant een mail met de vraag of hij zijn account wilt afmaken. Hij kan hier dan bijvoorbeeld een 10% kortingscode voor terugkrijgen. Door dit te doen ben je bezig met opvullen van je CRM-systeem en kan je deze klant later opnieuw benaderen met gepersonaliseerde aanbiedingen (die uiteindelijk ook weer voor conversies moeten zorgen.

Conversie-optimalisatie-voorbeeld-aankoopproces-Bijenkorf
Het aankoopproces van de Bijenkorf

Zet remarketing in

Een veelvoorkomend probleem bij webshops is dat winkelwagens worden achtergelaten door bezoekers. Dit betekent dat bezoekers producten uitzoeken, deze in hun winkelwagen zetten en vervolgens de website verlaten zonder af te rekenen.

Dit is voor veel webshop eigenaren erg frustrerend. Gelukkig is hier een oplossing voor in de vorm van remarketing. Remarketing (ook wel retargetting genoemd) is een manier van klanten die op jouw website zijn geweest, specifiek benaderen met advertenties die ervoor moeten zorgen dat zij terugkeren naar de site.

Als je deze campagnes goed instelt is het mogelijk om te adverteren met specifieke producten die de bezoeker heeft bekeken. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker wordt herinnert aan de producten die hij heeft bekeken en geeft hem een extra push om terug te keren naar de website.

Hoewel je voor deze campagnes moet betalen bij Facebook, LinkedIn of Google is het een belangrijk onderdeel in het proces van conversie optimalisatie.

Als je dit combineert met een geoptimaliseerd aankoopproces zul je zien dat het conversiepercentage zal stijgen.

Verduidelijk de CTA’s

Hubspot geeft aan dat gepersonaliseerde call-to-actions tot 40% kliks opleveren. Laten we hiervoor een voorbeeld nemen van een gratis online checklist die bezoekers kunnen downloaden op jouw website. 

Om te onderzoeken welke call-to-action het beste werkt heb je besloten om de pagina met twee varianten online te zetten. De eerste variant heeft onder aan de invulvelden de CTA ‘verzenden’. De tweede variant heeft de CTA ‘Ontvang nu de checklist!’

Wat we dan zien is dat de tweede variant vaak een hoger conversiepercentage weet te behalen dan de eerste variant. Dit is omdat de tweede CTA de bezoeker meer stuurt en duidelijker weergeeft van wat hij precies krijgt als hij op de knop druk.

Zorg er daarom voor dat je altijd duidelijk aangeeft wat de bezoeker ontvangt als hij op de CTA klikt en maak geen gebruik van de standaard teksten zoals ‘verzenden’ of ‘submit’.

Vul productinformatie aan

De juiste productinformatie is van groot belang in het beslissingsproces van een bezoeker.

Hier leest hij of het product voldoet aan de eisen die hij of zij stelt. Het is hierom belangrijk dat je er als bedrijf voor zorgt dat je de productinformatie zo uitgebreid mogelijk maakt.

Zorg voor een relevante titel, geef aan wat de belangrijkste functies van het product zijn, vertel waar/hoe het product is gemaakt, van welk merk het product is etc.

Conversie-optimalisatie-voorbeeld-productpagina-nike
Voorbeeld productpagina Nike

Tip: Voeg relevante zoekwoorden toe aan de productpagina’s voor betere vindbaarheid

Je wilt er natuurlijk ook voor zorgen dat je productpagina’s er een beetje aantrekkelijk uitzien. Zorg er hierom voor dat je altijd productfoto’s van hoge kwaliteit toevoegt aan de productpagina’s. Dit heeft als gevolg dat mensen een beter beeld krijgen van een product en daardoor beter kunnen beslissen of zij product het willen aanschaffen.

Als je de conversie optimalisatie van jouw webshop naar het volgende niveau wilt tillen is het misschien goed om ook productvideo’s aan jouw productpagina’s toe te voegen. Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue

Conversie-optimalisatie-voorbeeld-Productvideo-Coolblue
Voorbeeld Productvideo Coolblue

Coolblue maakt voor haar producten elk een video waarin wordt uitgelegd wat het product precies doet. Een medewerker legt dan uit hoe je met het product om moet gaan en wat je er allemaal mee kan doen. Dit geeft klanten de extra informatie die zij nodig hebben om hun aankoopbeslissing te bevestigen. Meer over video in de volgende paragraaf.

Maak bij conversie optimalisatie gebruik van video

Video, hetgeen waar bijna elke marketeer/ondernemer in wilt investeren, maar vrijwel nooit de tijd of middelen voor heeft. Het is waar dat het produceren van video veel tijd, inspanning en middelen kost. Ondanks deze hoge kosten is het zeker een goed middel om in te zetten. Kissmetrics geeft aan geeft aan dat videos de kans op conversie tussen de 64% en 85% verhogen.

Een erg belangrijke optie wanneer je aan de slag gaat met de conversie van jouw webshop dus. Tips nodig over hoe jij video kan inzetten voor de conversie optimalisatie van jouw webshop? Bekijk dan dit artikel van Shopify.

A/B test je website voor conversie optimalisatie

Het zou natuurlijk ideaal zijn als jij een aantal wijzigingen zou doorvoeren op jouw website en dan de volgende dag direct resultaten zou zien. Helaas is dit vaak niet het geval en zul je moeten ontdekken wat voor jouw webshop werkt.

Om te zien of jouw wijzigingen effect hebben is het handig om een A/B test uit te voeren. Dit is een methode van onderzoek verrichten waarbij er twee varianten van een website, pagina of advertentie worden gemaakt. Deze worden dan getoond aan een aantal mensen met soortgelijke kenmerken, denk hierbij aan leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, etc. Meestal zijn dit mensen die binnen de doelgroep van het bedrijf vallen.

50% van de respondenten krijgt dan de eerste variant van de website, pagina of advertentie te zien en de andere 50% de tweede variant. Hierna wordt gemeten welke variant een hoger conversie percentage heeft behaald. Na afloop kan met deze gegevens de website, pagina of advertentie worden aangepast om zo de meeste conversies te realiseren.

Direct aan de slag met A/B testen? Check dan de gratis testingtool van Google 

Tijd voor een voorbeeld

Stel: jij hebt een webshop die schoenen verkoopt en bent op zoek naar een manier om meer conversies te realiseren op de productpagina’s. Je hebt hierom besloten om je productpagina’s aan te passen. De pagina’s krijgen een frisse look en zien er nu heel anders uit.

Je wilt nu weten of bezoekers het fijner vinden om de foto aan de linkerkant te hebben en de tekst aan de rechter kant of juist andersom. Hiervoor voer je dan een A/B test uit. De resultaten uit deze test geven aan dat bezoekers sneller converteren wanneer de afbeelding aan de linker kant staat.

Na afloop implementeer je deze wijzigingen op de website en zie je een stijging in het conversie percentage. Ben je van plan om weer iets te wijzigen aan je website? Dan begint het proces vanaf de eerste stap opnieuw.

Voorbeeld A/B test
Voorbeeld A/B test

Maak gebruik van landingspagina’s

Ben je van plan om een advertentiecampagne in te zetten om meer sales te genereren? Doe dit dan niet zonder een specifieke landingspagina aan te maken voor deze campagne. Een landingspagina is een pagina waarop een specifiek product of dienst wordt aangeboden. Bezoekers komen op deze pagina via een advertentie waar zij op hebben geklikt. Deze dient dus als eindstation van de advertentiecampagne.

voorbeeld-landingspagina
Voorbeeld landingspagina

Lees ook: Wat is een landingspagina?

Wanneer bezoekers op een landingspagina terecht komen i.p.v. op de homepage van je website zijn deze sneller geneigd om te converteren. Dit wordt vaak ingezet door bedrijven of zzp’ers wanneer zij cursussen aanbieden of willen dat iemand zijn/haar email achter laat voor een gratis checklist of e-book.

Als webshop kan je dit natuurlijk ook inzetten om de verkoop van een specifiek product of productgroep te boosten. Je maakt dan een pagina aan voor die producten met een heel specifiek aanbod die bezoekers overhaalt om te converteren.

Het maken van een converterende landingspagina kan soms lastig zijn. Je wilt overigens dat je de bezoeker alle informatie geeft die hij nodig heeft om tot aankoop over te gaan. Hierom hebben wij een gids voor je gevonden die jou hier stap voor stap in zal begeleiden.

Een landingspagina is niet alleen belangrijk voor je advertentiecampagnes, maar draagt ook bij aan de conversie optimalisatie van je webshop.

Zet upsells/downsells in voor conversie optimalisatie

Het inzetten van upsells en downsells is zeer belangrijk voor de conversie optimalisatie van jouw website. Upselling is een salestechniek waarbij de klant wordt overgehaald om een duurder product aan te schaffen. Bij downselling is dit juist andersom en probeert de verkoper om de klant een goedkoper product te verkopen.

Webshops zetten deze techniek vaak in door op de productpagina ‘gerelateerde producten’ aan te bieden. Hierbij krijgen bezoekers dan de mogelijkheid om deze direct aan hun winkelwagen toe te voegen. Je kan dit zien als de Snickers en KitKats die je in de supermarkt bij de kassa ziet voordat je gaat afrekenen. Vaak zijn deze aankopen op impuls gebaseerd en daarom voor winkels een mooie manier om nog wat extra omzet te genereren.

Een bedrijf dat hier goed gebruik van maakt is bol.com.

conversie-optimalisatie-Voorbeeld Up/Downselling Bol.com
Voorbeeld Up/Downselling Bol.com

bol.com laat altijd onder het product een blok zien met ‘andere bekeken ook’. Hierbij doen geven ze extra opties waar de klant misschien in geïnteresseerd is. Zij maakt hierbij gebruik van de data die zij over haar klanten heeft verzamelt en zet deze in om meer omzet te genereren bij haar klanten. 

Conclusie

Conversie optimalisatie is een proces waar je constant mee bezig moet zijn. Het is een proces van constant onderzoeken, testen en implementeren. Dit is vaak veel werk, maar loont zich altijd in de vorm van een verhoogd conversiepercentage. 

Heb jij al besloten welke van deze tips je als eerste gaat implementeren? Of heb je nog andere tips die niet op deze lijst staan? Laat het ons weten in een comment!

Gerelateerde artikelen

5 macro-trends voor contentmarketing in 2021

2020 is een jaar dat niemand ooit zal vergeten. Als je in januari 2020 iemand vroeg of zij genoeg handgel en mondkapjes hadden verzameld, zou je worden aangestaard met verwarde blikken. De wereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere