Wat is een landingspagina?

Inhoudsopgave

Online adverteren met behulp van een landingspagina kan een goede manier zijn om jouw bedrijf in de markt te zetten. 

Je komt tegen betaling op de tijdlijn of in de zoekresultaten terecht van potentiële bezoekers, waar je als bedrijf anders misschien wel nooit zou opduiken. 

Hoewel dit een goede stap is om meer verkeer op de website van jouw bedrijf te krijgen, wil je vaak nog iets meer dan alleen bezoekers.

Je wilt vaak ook nog dat deze bezoekers converteren(een bepaalde handeling uitvoeren). Dit kunnen allerlei verschillende dingen zijn, van het aanmelden op de nieuwsbrief tot het opvragen van een offerte. 

Hoe dan ook wil je vaak dat je bezoekers meer doen dan alleen je website bekijken. Om dit te stimuleren maken veel bedrijven gebruik van landingspagina’s. 

In deze blog behandelen we wat landingspagina’s zijn, wanneer ze worden gebruikt en waarom ze worden gebruikt. Dus voordat je aan de slag gaat met die Google Ads campagne, neem een paar minuten om deze blog goed door te lezen!

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina waar een bezoeker op terecht komt als hij op een link klikt uit een advertentie of in de zoekmachine. De bezoeker ‘land’ als ware op de pagina. 

Deze pagina is zo ingericht dat deze aansluit op de advertentie of link waar de bezoeker op heeft geklikt. 

Heb je bijvoorbeeld een Google zoekadvertentie gemaakt om een e-book te promoten? Dan wordt de landingspagina zo ingericht zijn dat de bezoeker deze hier kan downloaden.

Heb je bijvoorbeeld een Facebook-campagne ingezet om inschrijvingen voor een evenement te genereren? Dan wordt de pagina het punt waar de bezoeker zich direct kan inschrijven. 

Een landingspagina is dus het directe eindpunt van een goede advertentiecampagne. 

Het is een pagina waar de bezoeker precies vindt wat werd aangeboden in de advertentie en dus direct op kan converteren.

Voorbeeld-landingspagina

Wanneer gebruik je deze?

Een landingspagina wordt vaak ingezet wanneer er een advertentiecampagne wordt ingezet om een specifieke dienst of product te promoten.

De pagina wordt dan gebruikt als eindstation van de advertentie en geeft de bezoeker die op de advertentie heeft geklikt direct waar hij/zij naar op zoek is, zonder dat hij/zij zich nog door de website moet navigeren.

Als we kijken naar waar de landingspagina past binnen de customer journey(klantreis), dan zien we dat deze vooral aan het einde van de journey wordt gebruikt.

De bezoeker is in deze fase klaar om tot aankoop over te gaan en de landingspagina is ervoor om te zorgen dat dit zo soepel mogelijk verloopt, met zo weinig mogelijk stappen waar hij mogelijk kan afhaken.

Waarom gebruik je een landingspagina?

Landingspagina’s worden gebruikt omdat in de praktijk is bewezen dat advertentiecampagnes waarbij gebruik wordt gemaakt van een landingspagina een hoger conversiepercentage behalen dan advertentiecampagnes waar dit niet gebeurt.

Dit komt doordat de landingspagina een aantal stappen uit het conversieproces wegneemt waardoor het voor de bezoeker makkelijker is om te converteren.

Dit resulteert vaak in een hoger conversiepercentage dan wanneer er geen landingspagina wordt gebruikt.

Blueleadz geeft aan dat een gemiddeld conversieratio van een landingpagina tussen de 2,35% & 5,31% ligt. Dit klinkt misschien als weinig, maar als jij 10.000 bezoekers op je website hebt krijg je er wel 531 nieuwe conversies bij.

Conversieratio-formulier-landingspagina

Geen enkele reden om dit niet in te zetten dus!

Tips om een goede landingspagina neer te zetten

Nu je weet wat een landingspagina is kan je er zelf mee aan de slag gaan. Om je wat op weg te helpen hebben wij wat tips voor je verzameld die je in gedachte kan houden bij het ontwerpen van jouw landingspagina:

#1 Zet niet te veel content op de pagina

Te veel informatie op je landingspagina kan zorgen voor verwarring bij bezoekers en leidt af van het uiteindelijke doel: converteren!

Zorg er dus voor dat je het zo simpel en kort mogelijk houdt.

#2 Gebruik een duidelijke call-to-action

Zorg dat bezoekers weten wat ze moeten doen op de pagina door een duidelijke call-to-action te gebruiken. Een call-to-action is een knop of link waarmee bezoekers een conversie aangaan. 

Dit kan een aanmeld knop zijn voor de nieuwsbrief, maar ook het verzenden van een contactformulier. Zorg dus dat je bezoekers weten wat ze moeten doen!

#3 Zorg dat bezoekers op de pagina blijven

Haal het navigatiemenu weg, laat veel interne of externe links buiten beschouwing en zorg ervoor dat er geen elementen op de pagina zijn die de bezoeker naar een andere pagina sturen.

Je wilt natuurlijk dat de bezoeker converteert op de pagina dus zorg ervoor dat hij hier ook blijft totdat die actie is voltooid.

#4 Gebruik niet te veel velden in je formulier

Een onderzoek van Leadstreet laat zien wat het effect van het aantal invulvelden op het conversieratio is. Houd dit dus ook in de gaten en vraag van je bezoekers alleen informatie die je absoluut nodig hebt(naam & email).

#5 Maak gebruik van een bedankt-pagina

Zorg dat wanneer de conversie is voltooid, de bezoeker wordt doorgestuurd naar een bedankt-pagina. Hier kun je dingen zoals social media links & het navigatiemenu weer tonen zodat de bezoeker zich verder door je site kan navigeren of zijn ervaring kan delen op social media.

Als je hier nog een stap verder mee wilt gaan kan je ook nog een autoresponder instellen als mail. Hiermee krijgt de bezoeker zodra hij is geconverteerd een mailtje waarin de organisatie hem bedankt voor zijn tijd en interesse.

Conclusie

Een landingspagina is dus het eindstation van elke goede advertentiecampagne. Op deze pagina converteert de bezoeker sneller dan wanneer hij bijvoorbeeld naar de homepage wordt gestuurd.

Steek dus bij het opzetten van een advertentiecampagne niet alleen heel veel tijd in het maken van een aantal creatieve advertenties, maar ook in een goed geoptimaliseerde landingspagina zodat je het meeste uit jouw advertenties kan halen.

Wil jij een landingspagina voor een (toekomstige) advertentiecampagne?

Wij willen deze maar al te graag voor je bouwen! Neem vandaag nog contact met ons op en begin direct met het converteren van je bezoekers naar klanten.

Gerelateerde artikelen

5 SEO-trends voor 2021

Het einde van het jaar nadert en daarom vinden wij het een goed idee om vooruit te kijken naar hoe SEO er in de toekomst uit zal zien. We zullen kijken naar de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere