Responsive website of Mobiele website?

Inhoudsopgave

Het online landschap is door de jaren heen flink veranderd. Voorbij zijn de dagen dat je er als bedrijf met alleen een sterke desktop website wel komt. We zien dat het wereldwijde internetverkeer steeds meer de sprong maakt van desktop naar mobiel. 

Mobiele apparaten worden elk jaar krachtiger en veelzijdiger, met nieuwe quirks and features. Daarnaast zal de opkomst van 5G er ook voor zorgen dat er steeds meer mogelijkheden bijkomen op mobiel.

Maar hoe speel je hier als bedrijf zijnde op in? Door ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring van je mobiele bezoekers zo geoptimaliseerd mogelijk is.

Dit kan op twee manieren gedaan worden, namelijk met:

  1. Een responsive website
  2. Een mobiele website

In deze blog gaan we kijken naar wat deze begrippen betekenen, wat de verschillen zijn en wat het beste past bij de website van jouw organisatie.

Mobile first design

Voordat je gaat kiezen of je met een mobiele of responsive website aan de slag gaat moet je weten wat mobile first design is.

Mobile first design is wanneer er bij het bouwen van een website eerst aandacht wordt besteed aan de mobiele versie.

De mobiele versie van de website wordt dan eerst gemaakt en o.b.v. deze versie wordt dan de desktop versie gemaakt.

Mobile first design heeft te maken met de Mobile First Indexing van Google. Dit betekent dat Google de mobiele versie van jouw website aanhoudt als startpunt bij het indexeren voor in de zoekmachine.

Dit is waarom het hebben van een goede mobiele versie van groot belang is als jij meer traffic op je website wilt hebben.

Voorbeeld-Responsive-Website

Wat is een responsive website?

Een responsive website is een website die zich automatisch aanpast aan het scherm van de bezoeker.

Er is hierbij maar één website gebouwd met elementen die zich automatisch aanpassen. Hierdoor is de website geschikt om gebruikt te worden op allerlei verschillende apparaten.

Alle content blijft zo beschikbaar voor alle bezoekers en dit draagt bij aan een optimale gebruikerservaring.

Daarnaast hoeft de organisatie ook minder tijd de besteden aan ervoor zorgen dat de content op alle plekken wordt gëupload en dat de mobiele website up-to-date blijft.

Het hebben van een responsive website brengt een aantal voordelen met zich mee, waaronder:

  • Geen tweede subdomein te hoeven aanmaken
  • Alle content blijft toegankelijk
  • Levert een geoptimaliseerde gebruikerservaring 
  • Draagt bij aan SEO optimalisatie

Een nadeel hiervan is wel dat je minder vrijheid hebt om de mobiele ervaring van je gebruikers te optimaliseren, aangezien alles wat verandert op de desktop-versie ook invloed heeft op de mobiele versie.

Wat is een mobiele website?

Een mobiele website is wanneer er naast de desktopversie van een website, een aparte mobiele versie wordt gebouwd. Vaak wordt dit gedaan door een subdomein aan te maken. 

Bijvoorbeeld mobile.bedrijf.com of m.bedrijf.com. Bezoekers op mobiele apparaten zullen dan worden doorverwezen naar één van deze URL’s en zullen dan de mobiele website te zien krijgen. 

Wat er vaak te zien is bij een mobiele website is dat deze vaak een ‘versimpelde’ versie zijn van de desktop website. 

Zo is niet altijd dezelfde content beschikbaar en kan de mobiele versie een aantal functionaliteiten verliezen die wel beschikbaar waren op de desktop versie.

Een voordeel van een mobiele website is dat je zelf de controle hebt over hoe de website er precies uit komt te zien.

 Als je de customer journey van je klanten goed hebt onderzocht, kan je deze informatie gebruiken om het design van jouw mobiele website te optimaliseren.

Je hebt dan meer controle over welke content mobiele bezoekers wel of niet te zien krijgen.

Dit kan helpen de gebruikservaring van bezoekers op jouw website te optimaliseren.

Een nadeel van een responsive website is dat dit een negatief effect kan hebben op de SEO van jouw website.

Vroeger was het zo dat Google de desktopversie van jouw website aanhield bij het indexeren voor in de zoekmachine.

Maar sinds de komst van Mobile First Indexing wordt nu de mobiele versie aangehouden als hoofdpunt bij de indexering.

Dit kan een probleem zijn wanneer je hoog in de zoekmachine probeert te ranken met een mobiele website waar minder content op staat.

Tenzij je bereid bent om je content op twee websites te zetten en deze hiervoor te optimaliseren.

Wat zijn de verschillen?

Nu we weten wat beide begrippen betekenen kunnen we gaan kijken naar wat de verschillen precies zijn. Er zijn in deze blog al een paar verschillen tussen een mobiele en responsive website naar voren gekomen, maar hier zijn de meeste op een rijtje.

Responsive website

  • Bestaat op dezelfde URL als de desktopversie
  • Past zich automatisch aan aan het apparaat van de bezoeker
  • Zorgt dat alle content op zowel desktop als mobiel beschikbaar is
  • Kan goedkoper worden gebouwd dan een aparte mobiele website
  • Is goed voor de SEO van de website

Een mobiele website

  • Heeft een aparte URL
  • Is volledig ontworpen voor mobiele apparaten
  • Toont vaak niet alle content
  • Geeft een specifieke gebruikerservaring
  • Is duurder om te bouwen
  • Heeft impact op de SEO van jouw website

Wat past bij jouw bedrijf?

Nu is het tijd om te kijken naar wat het beste past bij jouw bedrijf. Heb je een klein budget en weinig tijd of kennis om een aparte desktop & mobiele versie te bouwen? Dan is responsive misschien de beste oplossing.

Wil je een specifieke gebruikerservaring leveren en heb je ook de mankracht om dit te onderhouden? Dan kan je wellicht overwegen om een aparte mobiele versie van jouw website te (laten) bouwen.

Waar je ook voor kiest, het blijft belangrijk dat de mobiele gebruikerservaring van jouw bezoekers zo optimaal mogelijk is. Zolang jouw mobiele gebruikers prioriteit hebben zal Google jou hiervoor belonen.

Wil jij ook een mobiele website?

Neem dan contact met ons op. Alle website die wij opleveren zijn volledig responsive en klaar voor gebruik op mobiele apparaten. Als je een mobiele website wilt kunnen we dit natuurlijk ook voor je bouwen!

Gerelateerde artikelen

5 SEO-trends voor 2021

Het einde van het jaar nadert en daarom vinden wij het een goed idee om vooruit te kijken naar hoe SEO er in de toekomst uit zal zien. We zullen kijken naar de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere