5 manieren om verkeer naar je website te trekken in 2019

Inhoudsopgave

Stel: je hebt zojuist een mooie website laten bouwen voor jouw bedrijf. De website heeft allerlei animaties, is helemaal in de huisstijl van je bedrijf en heeft alle features en functionaliteiten die je maar kan wensen. Alleen heb je één probleem: Je hebt bijna geen bezoekers op je website. Daar gaat je investering en nu moet je alsnog extra veel werk gaan verrichten om klanten te vinden voor jouw product of dienst. Zonde toch? Dat kan ook anders! In deze blog bespreken we 5 manieren om bezoekers naar je website toe te trekken in 2019, dus als beginnend ondernemer, online marketeer of gewoon iemand met een gezonde dosis nieuwsgierigheid lees vooral verder.

1. Search engine advertising

Één van de snelste manieren om bezoekers naar je website te trekken is om gebruik te maken van  search engine advertising. Search engine advertising is wanneer je Google geld betaald zodat zij je hoger in de zoekresultaten plaatsen bij bepaalde zoekwoorden. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘voetbalschoenen’ en jij hebt een sportzaak dan zou je kunnen overwegen om Google een klein bedrag te betalen per klik op de advertentie, zodat jouw bedrijf boven de andere aanbieders van voetbalschoenen wordt getoond. Je advertentie wordt dan boven in de zoekresultaten met het groene ‘advertentie’-tekentje ernaast, zoals te zien in in de afbeelding hieronder.

Google bepaalt wat de kosten per klik zullen worden op basis van het zoekvolume en de concurrentie voor dat zoekwoord. Je kunt zelf wel bepalen wat je maximaal per maand, per week of per dag wilt uitgeven aan je advertenties, Google zorgt er dan automatisch voor dat je budget zo goed mogelijk wordt verdeeld, je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om dit allemaal handmatig te doen.  Zorg er hierbij wel voor dat je de juiste zoekwoorden gebruikt die relevant zijn voor jouw doelgroep en bezoekers naar je website zullen trekken zodat je geen geld verspilt.

2. Search engine optimization

Een tweede (gratis) manier van bezoekers naar je website trekken is om je website te optimaliseren voor de zoekmachines, ofwel search engine optimization. Naast betalen voor een hogere positie in de zoekresultaten kun je ook ervoor kiezen om je website te optimaliseren zodat deze ‘organisch’(dus niet betaald) hogerop komt. Als je aan de slag gaat met search engine optimization zul je zien dat je organisch verkeer(verkeer waar je niet voor hebt betaald) vanuit Google omhoog zal gaan. Dit komt doordat je dan actief je website optimaliseert zodat Google haar gebruikers het beste kan bedienen en dit wordt door Google beloond met een hogere plek in de zoekresultaten zonder dat je hiervoor hoeft te betalen.

Als je met SEO aan de slag gaat zul je te maken krijgen met de volgende dingen:

  • Zoekwoorden;
  • Pagina snelheid;
  • Click trough rate;
  • Time-on-page;
  • Bouncerate;
  • En nog veel meer.

Gelukkig is het mogelijk om de meeste van deze dingen bij te houden in Google Analytics, de digital analytics software van Google. Om zoekwoorden te vinden die je in je teksten gaat verwerken kun je gebruik maken van Ubersuggest, met deze tool kun je gemakkelijk zien hoevaak er bepaalde zoekwoorden gezocht worden, hoeveel concurrentie deze zoekwoorden hebben en deze tool geeft je zelfs suggesties voor zoekwoorden die wellicht gerelateerd zijn aan het zoekwoord dat je hebt ingevuld.

3. Social media

De derde manier die we in deze blog gaan behandelen is social media. Hier heb je de mogelijkheid om betaald of gratis berichten te verspreiden. Voordat je hiermee begint is het belangrijk dat je goed weet wie je doelgroep is, op welke kanalen zij actief is en wat voor content zij wilt zien. Daarnaast is het handig om te weten hoe je (potentiële) klanten door de customer journey(klantreis) heen gaan. Er zijn online verschillende modellen om dit in kaart te brengen, Google heeft zelf het See Think Do Care-model bedacht. Deze kun je gebruiken als startpunt bij het in kaart brengen van de customer journey.

Nu je weet wie je doelgroep is, waar zij te vinden zijn en hoe zij door de customer journey heen gaat kun je beginnen met het maken van social media content. Als je ervoor kiest om gratis te beginnen kan je eenvoudig een Instagram, Facebook, LinkedIn of ander social media account aan te maken voor jouw bedrijf en direct beginnen met het publiceren van afbeeldingen, videos of teksten. Houd wel rekening met het feit dat het soms even kan duren voordat je daadwerkelijk resultaat gaat zien met je social media strategie, het is immers bijna onmogelijk om vanaf dag 1 een account op te zetten met duizenden likes, comments en followers. Blijf dus altijd bezig met testen, meten en optimaliseren zodat je weet wat werkt en wat niet!

Kies je ervoor om betaald aan de slag te gaan? Dan heb je een aantal mogelijkheden om advertenties te plaatsen op platformen zoals Facebook. Je moet dan een bedrijfspagina aanmaken zodat je gebruik kan maken van de advertentiemanager van Facebook en de andere platformen. Je hebt dan de mogelijkheid om je doelgroep te segmenteren en kan een maximaal budget instellen dat je per maand of per dag wilt uitgeven. De mensen die binnen je doelgroep vallen krijgen dan op hun tijdlijn een advertentie te zien die lijkt op die hieronder, je kan deze natuurlijk zo mooi maken als je zelf zou willen.

4. Content

De vierde manier is het maken van interessante en relevante content voor je doelgroep. Content bestaat uit meer dan alleen posts op social media, je kunt met content namelijk informatie aan je doelgroep doorgeven op allerlei verschillende manieren. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Blogs;
  • Infographics;
  • Videos;
  • Whitepapers;
  • FAQ’s.

Het is bij content van groot belang dat je weet hoe je met pakkende verhalen je doelgroep kan boeien en kan stimuleren om actie te ondernemen. Daarnaast is het belangrijk dat je de content op de juiste manier en via de juiste kanalen verspreid zodat deze vindbaar is voor je doelgroep. Houdt jouw doelgroep juist van videos bekijken en zit deze veel op Instagram? Zorg dan dat je hier actief je content op publiceert. Ook hier is het van groot belang dat je constant blijft testen, meten en optimaliseren.

5. Referenties

En last but not least: referenties! Dit kan online zijn door een link te krijgen vanaf een andere website, maar ook gewoon iemand die de naam van jouw website laat vallen in een gesprek met een kennis, collega of gewoon bij de supermarkt. Door referenties is het mogelijk om mensen te bereiken waar je misschien in eerste instantie niet aan had gedacht. Zorg er dus voor dat iedereen in je directe omgeving de naam van je bedrijf goed kent!

Conclusie

And there we have it, 5 manieren om traffic naar je website te krijgen. Hebben we nog iets gemist of heb jij andere manieren die jij inzet om traffic te genereren? Laat het ons weten in de comments!

Gerelateerde artikelen

5 macro-trends voor contentmarketing in 2021

2020 is een jaar dat niemand ooit zal vergeten. Als je in januari 2020 iemand vroeg of zij genoeg handgel en mondkapjes hadden verzameld, zou je worden aangestaard met verwarde blikken. De wereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere