Accelerated Mobile Pages: Waarom jij dit in 2020 moet implementeren

Inhoudsopgave

Het jaar is begonnen en bijna alle marketeers en online ondernemers zitten weer achter hun bureau. De doelstellingen en daarbij horende KPI’s voor het komende jaar worden geformuleerd. Voor veel online markerteers en online ondernemers zal een betere online vindbaarheid een onderdeel worden van deze doelstellingen. Om hier in 2020 een goed begin mee te maken is het goed om te beginnen met de implementatie van Accelerated Mobile Pages. In deze blog lees je wat AMP’s zijn, waarom ze belangrijk zijn voor jouw online vindbaarheid en hoe jij deze implementeert op jouw website.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages(AMP)? 

Accelerated Mobile Pages(AMP) is een initiatief van Google om de gebruiksvriendelijkheid op mobiele apparaten te verbeteren, waarbij webpagina’s sneller kunnen worden gelaten. Google heeft dit initiatief opgezet om de verschuiving van desktop naar mobiel apparaat bij haar gebruikers op te vangen. Meer dan de helft van alle zoekopdrachten is afkomstig van een mobiel apparaat. 

Google geeft bedrijven hiermee een mogelijkheid om de ervaringen van mobiele bezoekers te verbeteren. Je kan een AMP pagina herkennen door het icoontje dat naast de paginatitel verschijnt in de zoekresultaten. 

Voorbeeld-Accelerated-Mobile-Pages-Zoekresultaten

De pagina die de bezoeker dan te zien krijgt verschilt met een ‘standaard’ mobiele webpagina in dat deze alleen de meest essentiële onderdelen van de pagina laat zien. Er worden dus geen complexe elementen en animaties geladen. Hierdoor hoeft er minder code worden ingeladen en kan de website tot 4x sneller worden getoond aan de bezoeker.

Dit is dus een hele simpele versie van de originele pagina. Doordat de pagina sneller geladen kan worden is de kans kleiner dat de bezoeker de pagina vroegtijdig verlaat vanwege de laadtijd. 

Als je bijvoorbeeld een blog op jouw website hebt, kan je met er met AMP voor zorgen dat mobiele bezoekers enkel de benodigde elementen te zien krijgen: de tekst en media van de blog.

Voorbeeld-Accelerated-Mobile-Pages-blogpagina

Wat kan je met Accelerated Mobile Pages?

Accelerated mobile pages richten zich volledig op het mobiele gebruiksgemak van de bezoeker. Je kan door AMP in te zetten de gebruikerservaring van mobiele bezoekers op jouw website verbeteren. Dit heeft vaak als gevolg dat je met een lagere bouncerate en langere time on page ziet. Naast alle on-page voordelen kent AMP ook nog een aantal offpage voordelen.

De voordelen van AMP

Betere ranking

AMP helpt websites bij het verbeteren van hun mobiele ranking in de zoekmachine. AMP is een initiatief van Google om de mobiele bruikbaarheid van haar zoekresultaten te verbeteren. Om dit te stimuleren beloont Google websites die hier gebruik van maken met een betere positie in de zoekresultaten.

Opvallend

Als je AMP op jouw website implementeert krijg je een icoontje naast de paginatitel in de zoekmachine. Dit zorgt ervoor dat je meer opvalt tussen de andere zoekresultaten die dit icoontje niet hebben. Hierdoor is de kans groter dat iemand jouw link ziet en hierop klikt. 

Snelheid

Een belangrijke factor van mobiele bruikbaarheid is snelheid. AMP draagt hieraan bij door alleen de essentiële elementen van een pagina te laten zien. Hierdoor laadt jouw pagina veel sneller dan wanneer je geen AMP zou hebben geïmplementeerd.

De nadelen van AMP

Weinig controle over het design

Omdat AMP alleen de essentiële onderdelen van pagina’s laten zien, kan het zo zijn dat bepaalde design elementen worden weggelaten. Als deze van groot belang waren voor jouw website kan het de mobiele gebruikerservaring beïnvloeden op een nadelige manier.

Werkt niet heel soepel met advertenties

Als jouw website gebruik maakt van advertenties om omzet te genereren zoals via bijvoorbeeld AdSense, dan is AMP wellicht op dit moment nog geen goede toevoeging aan jouw website. Dit is omdat AMP op dit moment nog geen goede ondersteuning biedt aan advertenties en kunnen in invloed hebben op de advertentie inkomsten van jouw website.

Ontwikkelingen in 2020

AMP is een open source project van Google, dit betekent dat er constant wijzigingen worden aangebracht door zowel gebruikers als Google zelf. Dit is een initiatief dat in 2015 is uitgerold door Google en sinds dien is het voor veel websites een manier geworden om beter vindbaar te zijn. In 2020 verwachten wij dat alleen maar meer websites/bedrijven gebruik gaan maken van AMP.

Het is relatief eenvoudig om dit te implementeren en de nadelen zijn minimaal. Daarnaast hebben we te maken met een duidelijke verschuiving van desktop naar mobiel. Hierom verwachten wij dat je steeds meer AMP-icoontjes zal zien wanneer je een zoekopdracht invoert via je telefoon.

Google heeft zelf aangegeven dat zij mobile-first indexing gaat hanteren. Dit wilt zeggen dat de mobiele versie van jouw website zwaarder meeweegt bij het bepalen van jouw ranking dan de desktopversie. Om hierop goed voorbereid te zijn is het belangrijk dat je de juiste stappen zet om jouw website te optimaliseren voor mobiel.

Lees ook: 4 macro-trends voor content in 2020

Hoe implementeer je Accelerated Mobile Pages?

AMP kan je op verschillende manieren op jouw website implementeren. De manier waarop dit wordt gedaan is afhankelijk van de manier waarop jouw website is gebouwd. Als je een website hebt die zonder CMS is gebouwd kan je dit het beste aan een developer overlaten. Maar als jouw website wel met een CMS is gebouwd, zijn er een aantal manieren om dit zelf te doen.

WordPress

Als jouw website met WordPress is gebouwd kan je AMP gemakkelijk implementeren. Er zijn een aantal plugins die dit gemakkelijk voor je doen zonder dat je hier veel omkijken naar hebt. Wij gebruiken zelf de AMP for WP plugin.

Met deze plugin is jouw website binnen een paar klikken helemaal gereed voor Accelerated Mobile Pages. Na het installeren en instellen van de plugin zul je al snel zien dat het AMP logo in de zoekmachine is verschenen naast de titel van jouw webpagina’s. Met deze plugin heb je ook nog de mogelijkheid om het design van jouw AMP-pagina’s tot een zekere hoogte aan te passen. Zo kan je ervoor zorgen dat deze aansluit op de branding van jouw bedrijf.

Download de AMP for WP plugin

Shopify

Als jouw website met Shopify is gebouwd kan je AMP implementeren door gebruik te maken van een Shopify app. Met deze app is het mogelijk om AMP in te schakelen op jouw website en beter vindbaar te worden in Google. Na het installeren van deze app hoef je vrij weinig te doen om de implementatie te voltooien. De app heeft 4 abonnementen. Het eerste abonnement is gratis en de andere lopen op tot $99 per maand. De verschillende abonnementen komen allemaal met verschillende mogelijkheden en functionaliteiten. Wij zijn van mening dat je met de gratis basisversie al ver genoeg komt.

Download de AMP by Shop Sheriff app 

De performance van AMP bijhouden

Als je Accelerated Mobile Pages hebt geïmplementeerd op jouw website wil je natuurlijk weten hoe jij dit het beste kan monitoren. Er zijn hier verschillende mogelijkheden voor, maar om dit te laten aansluiten om de huidige manieren van dataverzameling die wij aanraden lichten we de volgende twee toe:

Google Analytics

Als je de performance van AMP wilt bijhouden samen met alle andere gegevens over jouw bezoekers kan dit in Google Analytics. Je moet er hierbij alleen goed voor zorgen dat er een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen mobiele pagina’s die met AMP zijn uitgerold en pagina’s die zonder AMP zijn uitgerold. Als je dit goed hebt gedaan kan je in Google Analytics gaan naar Gedrag —> Sitecontent —> Alle pagina’s. In de zoekbalk naast geavanceerd vul je dan ‘amp’ in. Hierdoor krijg je alle AMP pagina’s te zien en kan je kijken naar hoevaak deze bekeken zijn, wat de bouncerate is etc. 

Accelerated Mobile Pages(AMP) Voorbeeld Google Analytics?

Hiermee kan je goed de performance van AMP op jouw website bijhouden. Als je nog een stap verder wilt gaan met het verzamelen van data hierover kan je ook een aangepast rapport aanmaken met enkel gegevens over de AMP pagina’s.

Google Search Console

In Google Search Console is er sinds kort een aparte tab rechts onderin het scherm voor AMP. Wanneer je op deze tab klikt krijg je een scherm voor je waarin je kunt zien of er problemen met bepaalde AMP pagina’s zijn en wat je moet doen om deze op te lossen. Als je in Search Console naar prestaties gaat, kan je door gebruik te maken van de filter zien hoeveel verkeer uit de zoekmachine is geland op een AMP pagina. 

Accelerated Mobile Pages(AMP) Voorbeeld Google Search Console

Met de gegevens uit deze twee bronnen heb je een goede basis voor het meten van de performance.

Conclusie

Nu je weet wat AMP is en hoe jij het kan implementeren, is het tijd om jezelf een belangrijke vraag te stellen, namelijk: Wil ik in 2020 aan de slag met Accelerated Mobile Pages? Het korte antwoord hierop is natuurlijk ja. Het lange antwoord is dat je moet kijken of dit past bij de ervaring die jij gebruikers wilt geven op jouw website. Met AMP zorg je er namelijk alleen voor dat pagina’s sneller laden, waar je overigens met een goed geoptimaliseerde responsive website ook nog een heel eind komt. Kijk dus goed of het past bij jouw website en de gebruikerservaring die jij probeert te creëren. Dus ga jij in 2020 aan de slag met AMP? Laat het weten in een comment!

Gerelateerde artikelen

5 macro-trends voor contentmarketing in 2021

2020 is een jaar dat niemand ooit zal vergeten. Als je in januari 2020 iemand vroeg of zij genoeg handgel en mondkapjes hadden verzameld, zou je worden aangestaard met verwarde blikken. De wereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere