Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin

8 SEO optimalisaties waar jij in 2019 meteen mee aan de slag kan

Inhoudsopgave

Een goede positie verkrijgen in Google is in deze tijd lastiger dan ooit tevoren. Door de constant veranderende algoritmes en updates van Google is het moeilijk om als leek de nummer 1 positie te claimen. Toch zijn er een aantal dingen die je als (internet)ondernemer kan oppakken om jouw website een boost in de zoekmachines te geven. Zonder dat je hier een zoekmachine expert voor hoeft te zijn! We hebben hier 8 optimalisaties voor jou verzameld waarmee jij direct aan de slag kan.

Maak je website klaar voor voice search

Door de opkomst van spraakbesturingssystemen zoals de Google Assistant of Alexa van Amazon worden er steeds meer spraakopdrachten gegeven. Het is ook mogelijk om via deze apparaten zoekopdrachten te versturen. Zo kan je aan Alexa vragen wat de weersverwachting voor de komende week is en aan Google Home om te kijken welke waterijsjes er bij de Albert Heijn in de aanbieding zijn.

Deze zoekopdrachten vormen samen ‘voice search’, het zoeken via spraak door gebruik te maken van een apparaat en een digitale assistent. Oke, maar hoe heeft dit nu invloed op de ranking van jouw website?

Als mensen met voice search een zoekopdracht indienen krijgen ze alleen het eerste resultaat te horen. Dit betekent dat zij niet meer zelf kunnen kiezen op welke link in Google zij klikken. Hierom is het nog belangrijker dat jouw website hiervoor op nummer 1 staat in de zoekresultaten. Van plan om binnen kort aan de slag te gaan met voice search? Dan heb je hier een goed artikel om je mee op weg te helpen.

Zorg dat de snelheid van je website geoptimaliseerd is 

Een snelle website is heel belangrijk voor de ranking van jouw website in Google. Ongeveer 53% van bezoekers verlaat een site omdat deze langer laad dan 3 seconden. Hierom is het ontzettend belangrijk dat jij ervoor zorgt dat jouw website zo snel mogelijk laadt. Om dit te kunnen doen kan je beginnen met:

  • Het verkleinen van afbeeldingen
  • Minimaliseer HTTP requests
  • Maak gebruik van Lazy Loading
  • Minimaliseer de TTFB(Time To First Byte)
  • Selecteer de juiste host & hostingpakket voor jouw website

Wil je de snelheid van jouw website checken? Maak dan gebruik van de gratis tool van Google, Google Page Speed Insights

Verzorg media van alt-tekst

Alt-tekst is de tekst die je ziet wanneer de afbeeldingen op een website niet worden geladen. Deze tekst vertelt aan de bezoeker wat er op de plek van de afbeelding hoort te staan. Daarnaast zorgt deze tekst ervoor dat zoekmachines kunnen begrijpen wat de afbeeldingen inhouden, omdat zij afbeeldingen niet kunnen lezen. Dit heeft ook invloed op de SEO van jouw website. Als je deze alt-tekst goed optimaliseert door hier relevante zoekwoorden in te verwerken zal dit een positieve impact hebben op de SEO score van jouw website. 

Heb je een website die op WordPress draait? Dan kan je bij het uploaden van afbeeldingen op jouw website aan de rechterkant de alt-tekst invullen.

Zorg voor een beveiligde HTTPS verbinding

Een veilige verbinding heeft niet alleen invloed op je SEO-score, maar geeft bezoekers op jouw website ook een veiliger gevoel waardoor zij eerder zullen converteren. Dit is te zien door het slotje dat je in de adresbalk voor jouw URL ziet staan.

Dit geeft aan dat er op jouw website een SSL-certificaat is geïnstalleerd en dat de gegevens die bezoekers invoeren op jouw website niet gestolen kunnen worden. Heb je nog geen SSL-certificaat voor jouw website opgevraagd? Doe dit dan bij jouw hostingprovider. De SSL-certificaten van Let’s Encrypt zijn gratis.

Als jouw website op WordPress draait kan je met één simpele plugin jouw SSL-certificaat instellen. Na het installeren van de plugin hoef je verder vrij weinig te doen. Na een paar stappen voltooien is jouw website veilig en worden bezoekers doorgestuurd naar de HTTPS versie van jouw site, i.p.v. naar de HTTP versie.

Optimaliseer je website voor mobiel

In 2018 was ongeveer 52.2% van al het internetverkeer afkomstig van een mobiel apparaat. Dit betekent dat meer dan de helft van alle internetgebruikers gebruik maakt van een mobiel apparaat. Hierom is het zeer belangrijk dat jouw website niet alleen op desktop, maar ook op mobiel geoptimaliseerd is voor de eindgebruiker. Om dit te realiseren heb je twee mogelijkheden, namelijk een mobiele versie van jouw website of een responsive website.

Lees ook: Responsive website of Mobile website?

Een responsive website is een website die zo is opgebouwd dat de elementen zich automatisch aanpassen aan het scherm waarop deze bekeken wordt. Zo zorg je ervoor dat de website goed beschikbaar is op elk apparaat. 

Een mobiele website is wanneer er naast de desktopversie, vaak op een apart subdomein, een versie van de website wordt gebouwd die exclusief voor mobiele apparaten is. Hier wordt er vaak bepaalde content weggelaten om de website zo te optimaliseren voor mobiele apparaten.

Steek wat tijd in linkbuilding

Linkbuilding is wanneer websites links ‘uitwisselen’ door links naar elkaar te plaatsen op hun eigen website. Dit heeft als voordeel dat beide websites een betere SEO score krijgt door het verhogen van het aantal backlinks naar de website. Het verzamelen van links van willekeurige websites is overigens minder effectief dan het verzamelen van links afkomstig van relevante websites. Dit is omdat deze websites hogere autoriteit hebben in de ogen van Google. Hierom hecht Google meer waarde aan links die afkomstig zijn van deze websites.

Je kan beginnen met linkbuilding door:

  • Links ruilen met andere websites
  • Gastbloggen of Gastbloggers uitnodigen om voor jouw website te schrijven
  • Iedereen waar jij naartoe linkt een mail te sturen met de vraag om een link terug te krijgen
  • Social media in te zetten hiervoor

Als je van plan bent op binnenkort aan de slag te gaan met linkbuilding hebben wij hier een goede blog van Frankwatching voor je gevonden om mee te beginnen.

Geef elke pagina een unieke metabeschrijving

Een metabeschrijving is een korte beschrijving van een pagina of website in de zoekmachine. Deze beschrijving mag uit maximaal 200 karakters bestaan, maar vaak toont Google de bezoeker maar tot 160 karakters dus zorg ervoor dat je mensen hiermee weet te overtuigen!

Een goede metabeschrijving weet bezoekers te overtuigen en bevat belangrijke zoekwoorden die aansluiten op de zoekopdrachten van bezoekers. Hiermee kan jij ervoor zorgen dat jouw website wordt gevonden in Google. Heb je een website die op WordPress draait? Dan kan je met de Yoast SEO Plugin eenvoudig de metabeschrijvingen op jouw website aanpassen.

Optimaliseer de content op de pagina’s van jouw website

De content op de pagina’s van jouw website moeten geoptimaliseerd zijn voor de bezoeker. Dit betekent dat de content die zij op de pagina aantreffen moet aansluiten bij de verwachtingen die zij hadden en hetgeen waar zij naar op zoek waren. Dit resulteert vaak in een lager bouncepercentage en een langere time on page bij de bezoekers van de website. Dit geeft bij Google aan dat bezoekers daadwerkelijk op de website willen zijn en de content hierop daadwerkelijk lezen/bekijken. Dit wordt door Google beloond met een hogere SEO-score en daarmee een hogere positie in de zoekresultaten.

Om de content op de pagina’s van jouw website te optimaliseren is het van belang dat er een klein onderzoek wordt verricht. Dit onderzoek is bedoeld om het zoekgedrag van bezoekers in kaart te brengen. Dit kan dan worden gebruikt door de website om haar content hier op af te stemmen. Zo een onderzoek kan bestaan uit kijken in Google Trends naar welke zoektermen populair zijn binnen welke regio, maar ook uit het kijken naar welke content het beste presteert in Google Analytics. Daarnaast kun je ook onderzoeken welke behoeften bezoekers hebben o.b.v. in welke fase van de customer journey zij zitten.

Kortom is het voor een goede SEO-score belangrijk dat je bezoekers geoptimaliseerde content aanbied die aansluit op hun verwachtingen.

Conclusie

We hopen dat wij je hiermee genoeg mogelijkheden hebben gegeven om aan de slag te gaan met de SEO van jouw website. Met welke van deze optimalisaties ga jij als eerst aan de slag? Laat het ons weten in een comment!

Vragen?

Heb je vragen over het bouwen of onderhouden van jouw (WordPress) website? Neem dan gerust contact met ons op.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Gerelateerde artikelen

Geef een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negen − 3 =

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere