Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin

Wat is online waard?

Inhoudsopgave

In onze huidige maatschappij is het internet onmisbaar geworden. In 2018 werd het internet door ongeveer 4 miljard mensen gebruikt. Dit is goed voor maar liefst 57,14% van de totale populatie van de wereld. Ontzettend veel dus! Ga voor jezelf maar na, er is voor alles tegenwoordig een website. Heb je honger? Thuisbezorgd. Op zoek naar een baan? Indeed. Hotel? Trivago. Dit laat zien dat online ontzettend veel waard is

Niet alleen bij consumenten is het internet onmisbaar geworden, ook binnen grote bedrijven staat ‘online’ centraal in de marketingstrategie. Sommige bedrijven zijn volledig opgebouwd op het internet(Google, Youtube, Facebook) en sommige hebben hier hun einde ontmoet(Blockbuster, MySpace, AOL). Dit laat zien dat, als je succesvol wilt zijn in 2019, je online niet kan weglaten uit jouw marketing/ondernemingsstrategie. Toch komt het soms voor dat het management niet altijd de waarde van online inziet en hier niet in wil investeren. In deze blog kijken we naar wat online jouw organisatie precies waard is. 

De rol van online binnen jouw organisatie 

Voordat we kunnen vaststellen wat de waarde van online is voor jouw organisatie, moeten we kijken naar wat voor rol online binnen jouw organisatie speelt. Wordt het alleen gebruikt als plek om de openingstijden neer te zetten of is er iemand actief bezig met het invullen van de online strategie? De rol van online binnen de organisatie heeft een grote impact op de mogelijke waarde die online kan toevoegen aan de organisatie. Er zit een duidelijk verschil in organisaties die optimaal gebruik maken van online en organisaties die dit niet doen. Als je wilt weten hoe online waarde kan toevoegen aan jouw organisatie moet je beginnen met kijken naar de rol die het binnen de organisatie bekleed.

Worden de juiste online kanalen ingezet?

Er kan alleen waarde worden toegevoegd aan de organisatie als hiervoor de juiste kanalen worden ingezet. Wat zijn de juiste online kanalen? Dit is voor iedere organisatie anders en vereist kennis over je doelgroep. Een goede manier om dit goed vast te leggen is door middel van een online strategie. Hierin verwerk je informatie over je doelgroep, de missie & visie van je organisatie en wat de beoogde doelstellingen zijn binnen een bepaalde tijdsperiode. Met deze informatie kan je goed kiezen welke kanalen kunnen worden ingezet om je doelgroep te bereiken. Hiermee zorg je ervoor dat de juiste kanalen zo optimaal mogelijk worden ingezet. Zorg er dus voor dat je weet welke kanalen en op wat voor manier deze worden ingezet.

Hoe voegt online waarde toe aan jouw organisatie?

Online kan op allerlei manieren waarde toevoegen aan jouw organisatie. Het kan gaan om het aanleveren van leads, verkopen van producten of leveren van informatie aan leden/gebruikers van jouw product of dienst. Ga dus voor jouw organisatie na waar de waarde precies ligt. Een handig kengetal om hiervoor te gebruiken is ROI of Return On Investment. ROI is de winst die je maakt op je investering.  Je kan dit berekenen door je inkomsten te delen door de investering die je hebt gedaan. Deze investering kan in euro’s zijn, maar ook in de tijd die je in online hebt gestoken. Dit is een meetbaar gedeelte van de toegevoegde waarde, maar er is ook nog een gedeelte dat niet meetbaar is. Dit gedeelte bestaat uit naamsbekendheid, het communiceren van de kernwaarden van je organisatie en het opbouwen van je merk. Dit zijn aspecten van waarde die niet direct in cijfers te meten zijn, maar wel moeten worden meegenomen bij het analyseren van de toegevoegde waarde van online.

Conclusie: wat is online nou waard?

De waarde van online komt dus neer op wat jij bereid bent om erin te steken. Ga je er actief mee aan de slag en benut je alle relevante kanalen zo optimaal mogelijk? Dan zal je zien dat de resultaten hiervan ook veel beter zullen zijn. Je kunt de waarde van online duidelijk meten als je zorgt dat je de ROI van je online activiteiten scherp hebt, maar vergeet niet dat je onderdelen zoals naamsbekendheid en branding hier ook in mee moet nemen. Kortom kan je voor jezelf bepalen wat online waard is en hoeveel energie, tijd en geld je bereid bent om erin te stoppen. Doe dit ook en zorg ervoor dat jouw organisatie goed gebruik maakt van alle beschikbare middelen om de beoogde doelgroep te bereiken.

Ben je na deze blog gemotiveerd om meer met online aan de slag te gaan?

Laat ons je dan helpen! Neem vandaag nog contact met ons op

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Gerelateerde artikelen

Geef een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × 4 =

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere