Het laten maken van een website: waar moet je op letten?

Inhoudsopgave

Een website laten maken is een heel proces. Je moet de juiste designer vinden, kijken wat binnen jouw budget past en ervoor zorgen dat je content hebt die bezoekers aantrekt. Daarom is het van groot belang dat je vooraf al een aantal zaken hebt uitgezocht zodat je de webdesigner goed kan briefen. Om ervoor te zorgen dat jij goed weet waar je op moet letten bij het maken van een website, hebben wij een aantal punten verzameld die je een stuk op weg helpen.

Weet wat je wilt

Voordat je op zoek gaat naar een webdesigner moet je hebben nagedacht over wat je eigenlijk precies wilt. Waarom wil je überhaupt een website hebben? Is dit omdat iedereen een website heeft of omdat jij denkt dat dit waarde zal toevoegen aan jouw bedrijf? Het is belangrijk dat jij dit voor jezelf scherp hebt zodat je goed kan bepalen wat jij precies uit jouw website wilt halen.

Bedenk hoe jouw bedrijf gebruik gaat maken van de website en op welke manier dit waarde toevoegt aan de organisatie. Kom je er erop uit dat een website geen waarde aan jouw organisatie toevoegt, wellicht vanwege je doelgroep? Dan zou ik heroverwegen om hierin te investeren.

Kies je doelgroep

Het bepalen van je doelgroep is erg belangrijk. Jij weet zo precies voor wie jij jouw website laat bouwen en kan daarmee beter nadenken over welke functionaliteiten, teksten, foto’s, etc. aansluiten op hun wensen. Je wilt hierbij dat je mensen in groepen kan indelen o.b.v. bepaalde kenmerken zoals gedrag, woonplaats of interesses. 

Het is dan voor jouw bedrijf makkelijker om deze personen aan te spreken op een manier die bij hen past. De beste manier om dit te doen is door een buyer persona op te stellen. Een buyer persona is een fictief persoon die bestaat uit kenmerken van jouw doelgroep. Dit is de zogeheten ‘ideale klant’. 

Deze buyer persona maak je op vanuit gegevens die jij hebt verzameld over jouw (potentiële) klanten. Als je de gegevens hebt verzameld en geanalyseerd kan je vaststellen wat de eigenschappen van jouw doelgroep zijn. Je hangt hier dan een foto aan, bedenkt een leuke naam en: voila! Jouw persona is klaar. Heeft jouw bedrijf meerdere doelgroepen? Maak voor elke doelgroep dan een aparte buyer persona.

Inspiratie nodig? Check dan hier een aantal voorbeelden van buyer persona’s

Bepaal het doel van je website

Stel vast wat het doel van jouw website wordt. Is het de bedoeling dat er op jouw website producten worden verkocht of moeten er juist leads worden verzameld voor het salesteam? Dit zijn twee hele verschillende doelen en zullen dus ook uitmonden in twee hele verschillende websites. De website die producten verkoopt wordt een webshop en krijgt dus te maken met productpagina’s, checkout-pagina’s en bezoekers die hun winkelwagentje achterlaten. 

De website die zich richt op leadgeneratie houdt zich meer bezig met ervoor zorgen dat mensen hun gegevens achterlaten, bijvoorbeeld via een formulier op een landingspagina. Het doel van de website dicteert welke functionaliteiten belangrijk zijn en welke niet. 

Maak niet de fout die veel andere bedrijven maken door ‘stuck-in-the-middle’ te raken. Dit is wanneer een bedrijf geen duidelijke keuze heeft gemaakt in wat precies het doel van haar website is. Wat je dan krijgt is dat de website een beetje van alles probeert en daardoor eigenlijk helemaal niks bereikt. Bepaal dus vooraf wat het doel van jouw website wordt.

Stel een budget op

Iedereen wilt natuurlijk zo goedkoop mogelijk een website laten maken. Vergeet alleen niet dat jouw website het gezicht van je bedrijf wordt. Je wilt hier wel iemand voor inhuren die verstand van zaken heeft. Gemiddeld kosten professionals met enige ervaring wel wat meer dan amateurs. Wees dus realistisch in wat je bereid bent hiervoor uit te geven en stel een budget op.

Kies de juiste webdesigner

Bij het kiezen van de juiste webdesigner moet je verder kijken dan alleen het bedrag dat je op deofferte ziet staan.

Heeft deze designer alleen ervaring met het ontwerpen van websites of bouwt hij deze ook?

Maakt de website gebruik van een CMS of bestaat deze uit geheel eigen geschreven code?

Biedt de webdesigner ook aanvullende diensten aan zoals SEO of online advertentiebeheer?

Dit zijn allemaal zaken om mee te nemen bij het uitkiezen van de juiste webdesigner. Alles wat hij/zij niet aanbiedt moet je iemand anders voor inhuren of er zelf tijd & energie in steken.

Kijk daarnaast ook hoe de website van de webdesigner eruit ziet. 

Dit geeft jou een goed beeld van wat het niveau van de webdesigner. Check ook even zijn/haar blogpagina, zo kan je zien waar hij of zij precies kennis van heeft.

Bepaal wat de ROI van je website moet zijn

Als je besluit om een website te laten bouwen wil je natuurlijk weten wat dit je gaat opleveren. Je kunt hiervoor kijken naar de ROI of Return On Investment. Dit is een simpele rekensom die aangeeft hoeveel je hebt verdient met een investering. De som gaat als volgt:

de totale opbrengst van het project/de totale investering x100 = ROI (%)

Als je hier van tevoren over nadenkt kan je na de oplevering van jouw website berekenen of de investering het waard was. De opbrengst van je website kun je zien als bijvoorbeeld het aantal leads dat je binnenhaalt of het aantal producten dat je hiermee verkoopt.

Denk na over wat voor soort content je gaat publiceren

Een website bestaat voornamelijk uit content. Denk van tevoren na over het type content dat je op jouw website gaat publiceren. Dit zijn niet alleen teksten, maar ook foto’s, video’s, blogs, infographics, podcasts, enzovoort. Als je van tevoren al besluit wat voor type content jij gaan publiceren, kan de webdesigner hier rekening mee houden bij het ontwerpen en eventueel bouwen van jouw website.

Hoe zit het met mobiel?

Een website die alleen op desktop functioneel is kan in 2019 niet succesvol worden. Ongeveer de helft van al het online verkeer is afkomstig van een mobiel apparaat. Dit betekent dat jouw website zowel voor mobiel als dekstop geoptimaliseerd moet zijn. Vraag hiernaar bij het zoeken naar een website. Je wilt natuurlijk weten of dit standaard in het pakket zit of dat je hier extra voor moet betalen.

In dit geval kan je kiezen voor een website die responsive is of een mobiele versie van jouw website.

Conclusie

Er komt veel kijken bij het laten ontwerpen en maken van een website. Daarom is het belangrijk dat je goed voorbereid bent en weet waar je naar zoekt. Kijk bij het kiezen van een webdesigner verder dan de prijs die je op de offerte of website ziet staan. De website die zij opleveren wordt het online gezicht van jouw bedrijf dus vraag jezelf af of hier goedkoop misschien duurkoop is.

Gerelateerde artikelen

5 macro-trends voor contentmarketing in 2021

2020 is een jaar dat niemand ooit zal vergeten. Als je in januari 2020 iemand vroeg of zij genoeg handgel en mondkapjes hadden verzameld, zou je worden aangestaard met verwarde blikken. De wereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere