Dropshipping voor beginners

Inhoudsopgave

Dropshipping is een businessmodel dat de afgelopen jaren zeer populair is geworden. Het is een vorm van e-commerce waarbij de webshop zelf geen producten maakt. Dit heeft als gevolg dat het makkelijker is geworden om jouw eigen webshop op te zetten. Ben jij van plan om binnenkort aan de slag te gaan met dropshipping? Lees dan vooral verder!

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een manier van online verkopen waarbij de webwinkel en leverancier nauw samenwerken om producten bij de klant te leveren. Beide spelers hebben hierin een belangrijke rol. De webwinkel ontvangt bestellingen, zorgt ervoor dat de bestelling wordt doorgestuurd naar de leverancier en regelt de klantenservice. De leverancier bewaart de producten in een magazijn en regelt de verzending van de producten naar de klant. De webwinkel geeft de bestellingen dus door aan de leverancier en vanaf daar wordt de bestelling verder opgepakt door de leverancier.

Voorbeeld Dropshipping

Zoals je kunt zien begint het proces bij de klant, die een bestelling bij de webwinkel plaatst (1). De klant betaalt de prijs die op de website wordt aangegeven. Daarna geeft de webwinkel de bestelling door aan de leverancier (2). De webwinkel betaalt de groothandelsprijs aan de leverancier (deze is minder dan de verkooprijs). Wanneer de betaling is ontvangen zorgt de leverancier ervoor dat de bestelde producten verpakt en verzonden worden naar de klant (3).

Waarom is dit businessmodel populair geworden?

Deze vorm van e-commerce (online verkopen) is in de laatste jaren zeer populair geworden omdat het een heel toegankelijk businessmodel is. Bijna iedereen met een beetje kennis van e-commerce kan zelf een dropshipping bedrijf opzetten. Je hebt niet meer nodig dan een laptop en een goed werkende internetverbinding.

Daarnaast is dit een businessmodel waarmee je een bedrijf kan opzetten, zonder daar groot startkapitaal voor te hoeven hebben. Je hoeft bijvoorbeeld geen rekening te houden met het aanschaffen van producten, het houden van voorraad en de levering van de producten. Dit wordt namelijk allemaal door de leverancier geregeld.

Dit heeft ervoor gezorgd dat het risico bij het beginnen van een dropshipping bedrijf vele malen lager ligt dan bij het opzetten van een ‘normaal’ e-commerce bedrijf

Een nadeel hiervan is dat deze toegenomen interesse ook competitie met zich meebrengt. Omdat het zeer eenvoudig is om een dropshipping webshop te beginnen betekent dit dat er steeds meer bij zullen komen. Het gevolg hiervan is dat de markt zal worden gevuld met allemaal verschillende webshops die dezelfde soort producten verkopen.

De voordelen van dropshipping

Dropshipping kent een aantal voordelen, namelijk:

1. Je hoeft geen voorraad te beheren

Zoals al eerder aangegeven hoef je bij dit businessmodel geen rekening te houden met het beheren van jouw voorraad, omdat dit al wordt gedaan door de leverancier. Dit bespaart de webshop in kosten die gemaakt zouden moeten worden voor het opslaan van de producten in een magazijn, de beveiliging van de producten enzovoort.

2. Je hoeft geen producten te produceren

Als jij de juiste leverancier weet te vinden met een goed product, kan je deze bijna direct gaan verkopen. Dit scheelt enorm in research & development kosten die je zou maken als je besloot om zelf een product te maken.

3. Je hoeft je niet druk te maken om de levering

De levering van de producten wordt geheel door de leverancier geregeld. Hier hoef jij je dus niet druk om te maken.

4. Het vereist weinig middelen

Dropshipping is tegenwoordig zo laagdrempelig dat je met een laptop en een internetverbinding er eigenlijk al bent. Er zijn verschillende middelen waarmee jij een simpele webshop binnen een paar uur live kan hebben staan.

5. Iedereen kan het doen

Je hoeft geen hoogleraar economie te zijn om een dropshipping webshop op te zetten. Iedereen kan het tegenwoordig met alle beschikbare tools en informatie die te vinden zijn op het internet.

De nadelen van dropshipping

Hoewel dit businessmodel vele voordelen kent, zijn er ook een aantal dingen om rekening mee te houden voordat je begint met het opzetten van jouw webshop. Namelijk:

1. Geen controle over het leveringsproces

Het leveringsproces ligt bij de leverancier. Dit is een voordeel omdat jij je hier dan niet druk over hoeft te maken, maar dit betekent ook dat jij geen controle hebt over wanneer het product aan zal komen bij de klant, door welke partij het geleverd wordt, etc. Je hebt dus niet de mogelijkheid om dingen te wijzigen in het leverproces wanneer klanten aangeven dat zij ergens ontevreden mee zijn.

2. Geen invloed op de verpakking

De kans is groot dat de producten van de leverancier in een saaie, bruine doos worden geleverd met een sticker erop. Dit is niet erg onderscheidend en draagt niet bij aan een positieve klantervaring.

3. Afhankelijk van de leverancier

Als webshop ben je bij dit businessmodel erg afhankelijk van de leverancier. Dit is omdat jij zelf geen producten produceert. Als de leverancier besluit om niet meer via jouw webshop te verkopen, om wat voor reden dan ook, kun je hier als webshop weinig aan doen.

4. Je hebt een lage winstmarge

Hoewel je veel minder risico loopt omdat je zelf niet verantwoordelijk bent voor de verzending van de producten en het beheren van de voorraad, heeft dit als gevolg dat een gedeelte van de winst die je op deze producten zou maken naar de leverancier gaat. Dit zou je kunnen doorberekenen in de verkooprijs van jouw producten, maar in de praktijk resulteert dit vaak in een verlies van klanten.

5. Iedereen kan het doen

Dat bijna iedereen een dropshipping webshop kan opzetten is zowel een voordeel als een nadeel. Dit betekent dat jij gemakkelijk van start kan gaan met jouw webwinkel, maar de buurman kan dat bijvoorbeeld ook doen. Als deze buurman besluit om toevallig dezelfde producten verkopen als jij, betekent dit dat je er een concurrent bij hebt. Dit betekent dat jij nu nog harder aan de slag moet om potentiële klanten te bereiken en deze te converteren naar klanten.

Hoe begin je met dropshipping?

Leverancier

Het eerste wat je moet doen als je een dropshipping webshop wilt opzetten is op zoek gaan naar een leverancier. Je wilt hiervoor niet zomaar een leverancier hebben, maar een betrouwbare partij die producten levert waar jij met jouw bedrijf achter staat. Je wilt bijvoorbeeld niet dat de producten die geleverd worden na één dag al uit elkaar vallen. Daarnaast is het ook belangrijk dat de leverancier het leverproces goed op orde heeft, omdat jij hier als webwinkel namelijk geen invloed op hebt.

Onderhandelingen

Nadat je de juiste leverancier hebt gevonden is het tijd om te gaan onderhandelen en afspraken te maken. Je wilt vastleggen hoe de samenwerking tussen de webwinkel en de leverancier precies gaat lopen. Het is hier belangrijk om te weten wat de voorwaarden van de leverancier zijn met betrekking tot de prijs, levering en de producten.

Het opzetten van het bedrijf

Nadat de onderhandelingen zijn afgerond kun je gaan beginnen met het opzetten van het bedrijf. Dit betekent het bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel, het registreren van een domeinnaam en het bouwen van de webshop. Als je nog wat meer kennis hebt van marketing is dit ook het punt dat jij aan de slag gaat met het schrijven van jouw marketingplan. Dit biedt een goede houvast voor het bereiken van jouw doelgroep.

Het vinden van klanten

Geen enkel bedrijf kan bestaan zonder klanten dus die van jou ook niet! Nu is het de bedoeling dat je aan de slag gaat met het vinden van klanten. Hoe je dit het beste kan doen is afhankelijk van de doelgroep die je hebt gekozen en het budget dat hiervoor beschikbaar is.

Lees ook: 5 manieren om verkeer naar je website te trekken in 2019

Hoe maak jij van jouw webwinkel een succes?

Zoals al eerder aangegeven kan bijna iedereen gebruik maken van dit businessmodel. Dit betekent dat er ook veel concurrentie zal zijn tussen de verschillende webwinkels. Hierom is het niet voldoende om ‘net als de rest’ te zijn en moet jij met jouw webshop uitblinken. Er zijn een aantal manieren waarop je dit kan doen, namelijk:

1. Optimaliseer jouw webshop

Jouw webshop moet hierbij opvallen tussen alle andere. Dit kan je doen door de productpagina’s vol te stoppen met nuttige informatie over het product, waaronder tekst, foto’s en video’s die laten zien wat het product doet. Daarnaast is het belangrijk dat klanten op zo veel mogelijk manieren kunnen betalen. Zorg er dus voor dat je weet wat de meest gebruikte betaalmogelijkheden zijn onder jouw doelgroep en implementeer deze op jouw website.

Verder kan je nog kijken naar het bestelproces. Zorg ervoor dat dit altijd zo eenvoudig mogelijk is zodat de klant hier gemakkelijk doorheen kan. Wil je weten waar in het proces klanten precies afhaken? Dan kan je hiervoor gebruik maken van Google Analytics. Je kan hier precies mee zien op welk punt klanten afhaken en deze pagina’s optimaliseren.

2. Zorg dat je te vinden bent

Mensen moeten jouw webshop natuurlijk weten te vinden, anders kunnen ze niks bij je kopen. Er zijn vele manieren om ervoor te zorgen dat jouw webshop goed vindbaar wordt. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met Search Engine Optimization, hiermee zorg je ervoor dat jouw website hoger in de zoekresultaten van Google komt. Dit vergt overigens wel veel tijd en kennis, en is daarom meer een langetermijnstrategie.

Heb je een groot budget beschikbaar? Dan zou je kunnen adverteren via Facebook, Instagram of Google. Hiermee wordt je tegen betaling zichtbaar op de tijdlijn van jouw doelgroep of in de zoekresultaten van Google.

3. Zorg voor uitstekende service

Mensen zijn geneigd om sneller terug te komen wanneer zij op een goede manier zijn behandeld. Reageer dus altijd snel op vragen en probeer problemen die klanten hebben met de webshop of producten zo snel mogelijk en op een vriendelijke manier af te handelen. Wees hierbij niet bang om die extra stap te zetten voor jouw klanten.

4. Maak het persoonlijk

Mensen vinden het fijn om persoonlijk behandeld te worden. Dit voelt alsof er echt aandacht voor hen is. Dit betekent niet dat je iedere klant hoeft op te bellen om hem of haar te bedanken voor de bestelling. Maar je kan wel bijvoorbeeld de bevestigingsmails die zij ontvangen opleuken met een creatieve titel die de naam van de klant gebruikt. Dit is een voorbeeld van een kleine wijziging die wel veel verschil kan maken.

5. Zet verschillende marketingkanalen in

Je wilt altijd zo veel mogelijk mensen bereiken, dus is het belangrijk dat jij als bedrijf op meerdere plekken aanwezig bent. Maak bijvoorbeeld een Facebook pagina aan voor jouw bedrijf en post af en toe wat. Schrijf een aantal blogs over jouw producten. Dit zorgt ervoor dat er meer ogen op jouw bedrijf zijn gericht en die ogen zouden wel eens jouw volgende klanten kunnen zijn.

Download nu de gratis dropshipping checklist!

Conclusie

Dropshipping is een businessmodel dat zowel voordelen als nadelen kent. Hoewel het makkelijk is om ermee te beginnen, betekent dit ook dat er veel meer concurrentie zal zijn. Hierom zal je dus hard moeten werken om ervoor te zorgen dat jouw webwinkel opvalt tussen alle andere dropshipping webshops. Kortom is het belangrijk dat je bereid bent om verder te gaan dan de concurrentie en stappen zet die zij niet durven/willen zetten. Dit zorgt ervoor dat klanten jou zullen kiezen boven je concurrentie. Het is dus een businessmodel dat kan werken, als jij bereid bent om ervoor te werken.


Ben jij van plan om binnenkort met dropshipping te beginnen en heb je daarvoor een webshop voor nodig? Wij bouwen deze maar al te graag voor je! Neem contact met ons op om te weten wat de mogelijkheden zijn.

Gerelateerde artikelen

5 macro-trends voor contentmarketing in 2021

2020 is een jaar dat niemand ooit zal vergeten. Als je in januari 2020 iemand vroeg of zij genoeg handgel en mondkapjes hadden verzameld, zou je worden aangestaard met verwarde blikken. De wereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere