Remarketing inzetten voor jouw webshop

Inhoudsopgave

Je hebt het vast wel eens gezien. Je hebt bijvoorbeeld op de website van Zara naar een broek gekeken, deze niet gekocht en de website verlaten. Nu zie je op elke website waar je komt advertenties voor die ene broek. Het is alsof je gestalkt word! Wees gerust, Zara loopt jou niet via de camera van je telefoon te stalken. Zij maakt simpelweg gebruik van Remarketing. Dit is een enorm krachtige tool waar naar mijn mening nog te weinig online ondernemers gebruik van maken. In deze blog lees je hoe jij remarketing kan inzetten voor jouw webshop.

Wat is remarketing?

Remarketing (ook wel retargetting genoemd) is het opnieuw benaderen van bezoekers die eerder op jouw website/webshop zijn gekomen. Bezoekers die jouw website hebben bezocht krijgen dan een bepaalde ‘tag’ waarmee wordt aangegeven dat zij jouw website of webshop eerder hebben bezocht. Hierna ‘target’ je deze personen opnieuw door hen een advertentie te laten zien gebaseerd op hun eedere interactie met jouw webshop.

Je hebt de mogelijkheid om deze personen bepaalde advertenties te laten zien die aansluiten op hun laatste bezoek aan jouw website/webshop. Dit heeft als voordeel dat je opnieuw zichtbaar wordt voor mensen die al enige interesse hebben getoond in je producten of diensten.

Voorbeeld-remarketing-SEMRush

Als je dit op een strategische manier inzet zul je zien dat je deze bezoekers kan converteren tot klanten. Je zet hier dan overigens hele specifieke advertenties in o.b.v. data die je over de bezoeker hebt verzameld. Samen vergroot dit de kans op een conversie aanzienlijk.

Via welke kanalen kan ik remarketing inzetten?

Het is mogelijk om remarketing via een aantal verschillende kanalen in te zetten. Hierdoor is het mogelijk om via meerdere kanalen zichtbaar te zijn voor personen die jouw website/webshop. Komt een bezoeker binnen via email en wil je deze opnieuw benaderen via Facebook? Dat kan! Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden om bezoekers opnieuw te benaderen, hieronder staan ze per kanaal uitgelegd.

Remarketing via Google

Met behulp van Google Ads is het mogelijk om remarketing doelgroepen te maken o.b.v. de tags die jij aan deze bezoekers hebt meegegeven. Je kan deze doelgroepen dan benaderen via het Google Display Network. Dit netwerk bestaat uit een aantal partnersites van Google waarop advertenties kunnen worden weergegeven. Denk hierbij aan de advertentie blokken die je tegenkomt op blogs, nieuwssites, etc.

Naast haar gewone remarketing, biedt Google ook nog ‘Dynamische Remarketing’ aan. Dit is volgens Google een manier van bezoekers opnieuw benaderen die iets verder gaat dan de gewone variant. Met Dynamische Remarketing kan je advertenties maken met bepaalde producten/diensten die bezoekers hebben bekeken. Je kan een feed van de producten op jouw website koppelen aan je Google account. Google maakt hiervan dan automatisch dynamische advertenties met jouw producten.

Verder biedt Google ook nog de mogelijkheid aan om ‘Video Remarketing’ in te zetten. Hierbij benader je bezoekers opnieuw met een video i.p.v. tekst en/of een afbeelding. Het is al langere tijd bekend dat video een goed middel is om de conversie te verhogen. Dit geldt ook voor het retargetten van bezoekers. Via partners van het Google Display Network en Youtube is het mogelijk om bezoekers opnieuw te benaderen met een videoadvertentie. 

Remarketing via Facebook

Net als via Google is het ook mogelijk om bezoekers van je webshop opnieuw te benaderen via Facebook. Dit werkt in de basis ongeveer hetzelfde maar er zijn een aantal kleine verschillen. Bij Facebook is het namelijk ook mogelijk om bezoekers in doelgroepen in te delen voor remarketing. Hiervoor moet je overigens wel een aantal extra handelingen verrichten.

Je moet er ten eerste voor zorgen dat jij de Facebook-pixel code op jouw website hebt geïnstalleerd. De Facebook-pixel is een manier waarop Facebook data verzameld over wat er nou precies gebeurt op jouw website. Er wordt hierbij data verzameld over de pagina’s die bezoekers bekijken en welke handelingen zij verrichten. Deze data is essentieel bij het retargetten van bezoekers en mag dus niet ontbreken. Als je een WordPress website hebt kan je deze eenvoudig installeren door deze plugin te downloaden.

Daarna is het tijd om in de Facebook Bedrijfsmanager te duiken. Hier kan je als het goed is alle onderdelen van jouw Facebook bedrijfspagina managen. Je wilt hier een nieuwe doelgroep maken  door in het bovenste menu op ‘Audiences’ te klikken (In het Nederlands heet dit Doelgroepen). Hier wil je een nieuwe doelgroep maken die website als bron gebruikt. Hier kan je de doelgroep verder specificeren door bijvoorbeeld alleen bezoekers die een bepaalde pagina hebben bezocht hierin op te nemen. 

Facebook-Ads-Manager-Remarketing

Als je alle gegevens hebt ingevoerd kan je de doelgroep opslaan en deze later inzetten wanneer jouw campagne live gaat. 

Remarketing via LinkedIn

Personen opnieuw targetten via LinkedIn werkt eigenlijk exact hetzelfde als op Facebook. Ook hier moet je de LinkedIn pixel installeren zodat LinkedIn doelgroepen kan maken o.b.v. website bezoeken. Ook hiervoor is een plugin te downloaden die de pixel automatisch op jouw WordPress site installeert. Heb je een website die niet op WordPress draait maar wil je wel de pixel op jouw website hebben geïnstalleerd? Dat is geen probleem, het is namelijk ook mogelijk om deze m.b.v. de Google Tag Manager te installeren. Hoe je dit doet kan je hier lezen.

Veel bedrijven in de B2B markt kiezen ervoor om bezoekers te retargetten via LinkedIn. Dit is omdat B2B bedrijven vaak actief zijn op LinkedIn, vanwege het zakelijke aspect van dit netwerk. Via welk kanaal jij remarketing gaat inzetten is helemaal afhankelijk van jouw bedrijf en doelgroep. Maak dus een weloverwogen keuze als het gaat om waar jij jouw marketingbudget in gaat stoppen.

Wat is het effect van remarketing?

Met remarketing is het mogelijk om twijfelende bezoekers terug naar jouw site te halen. Zo kan je iemand die zijn/haar winkelmandje heeft laten staan, overtuigen om toch af te rekenen met een gepersonaliseerde kortingscode. Zo realiseer je toch een verkoop bij iemand die jouw webshop misschien allang was vergeten.

Het doel van remarketing is om bezoekers de de website hebben verlaten zonder te converteren terug op je website te krijgen. Het effect hiervan kan verschillen per branche, bedrijf en doelgroep. Voornamelijk zien bedrijven dat bezoekers terugkeren naar de website en toch die aankoop doen, e-book downloaden of solliciteren. Het opnieuw targetten van van bezoekers heeft vaak een hoge ROI omdat je hiermee bezoeker benaderd die al een bepaalde koopintentie hadden. Zij hebben al eerder interesse getoond in jouw producten/diensten en zullen daarom sneller geneigd zijn om te converteren.

Hoe kan ik remarketing het beste inzetten?

Hoe effectief jouw remarketing zal zijn is afhankelijk van hoe jij besluit deze in te zetten. Toch zijn er een aantal dingen die je kan doen om jouw campagnes te verbeteren.

Sluit mensen die al hebben gekocht uit

Niks is zo vervelend als constant irrelevante advertenties in je feed krijgen. Al helemaal wanneer het advertenties zijn voor een product dat je al hebt gekocht. Om irritaties bij je doelgroep te voorkomen is het handig om mensen die het aankoopproces hebben voltooid uit te sluiten. Hierdoor zorg je ervoor dat je de remarketing doelgroep aanscherpt en verspil je minder budget aan het bereiken van mensen die al hebben gekocht.

Je kan deze mensen uitsluiten door bijvoorbeeld een bedanktpagina aan te maken. Bezoekers komen alleen op deze pagina terecht als zij een product hebben gekocht. Je kan in je doelgroepen dan aangeven dat bezoekers die deze pagina hebben bezocht worden uitgesloten. 

Voorbeeld-Bedankt-Pagina

Kijk goed naar welk kanaal bij jouw doelgroep past

Niet iedere doelgroep is hetzelfde en niet iedereen maakt gebruik van dezelfde kanalen. Onderzoek daarom op welk kanaal jouw doelgroep actief is zodat jij ze hier kan benaderen met advertenties. Het heeft geen zin om budget in te zetten op bijvoorbeeld Facebook als jouw doelgroep meer actief is op LinkedIn.

Maak gebruik van dynamische en video remarketing

Door gebruik te maken van dynamische retargetting advertenties maak jij de advertentie nog specifieker voor de klant. Hierdoor maak je de advertentie relevanter voor de bezoeker en is de kans groter dat hij/zij hierop klikt en de aankoop voltooid.

Video helpt marketeers en ondernemers al enige tijd met het verhogen van de conversie. Als jij alles uit je campagne wilt halen is het goed om ook eens te kijken naar hoe jij video in je campagne kan verwerken.

Blijf testen & optimaliseren!

Last but not least is het belangrijk om te blijven testen, meten en optimaliseren. Rome was niet in een dag gebouwd en jouw optimale advertentiecampagne ook niet. Blijf dus data verzamelen en testen wat werkt. Pas zo bijvoorbeeld de advertentie copy aan en kijk naar wat het effect hiervan is. De meeste advertentiemanagers bieden genoeg tools om dit uit te voeren.

Lees ook: 6 statistieken om bij te houden voor je webshop

Conclusie

Remarketing is dus een goede manier om bezoekers terug te laten keren naar jouw webshop. Met een gepersonaliseerde kortingscode kan jij de meeste bezoekers wel overtuigen om een product aan te schaffen. Met dynamische en video advertenties kom je vaak al een heel eind. Dit is zeker een belangrijk middel om in te zetten tijdens de feestdagen. Maak jij al gebruik van remarketing? Laat het ons weten in een comment! 

Gerelateerde artikelen

5 SEO-trends voor 2021

Het einde van het jaar nadert en daarom vinden wij het een goed idee om vooruit te kijken naar hoe SEO er in de toekomst uit zal zien. We zullen kijken naar de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere