Hoe maak je een webshop?

Inhoudsopgave

Tegenwoordig shoppen veel Nederlanders online. thuiswinkel.org geeft aan dat Nederlanders in 2018 een totaal van €23,7 miljard online hebben uitgegeven. Je moet als verkoper daarom online aanwezig zijn, anders besta je voor veel mensen simpelweg niet. Om dit te doen zul je een webshop moeten (laten) bouwen. Met enige technische kennis kan je al heel ver komen. Er zijn online veel platformen beschikbaar waarmee jij al snel een webshop online kan hebben. Om je op weg te helpen naar jouw eerste online verkoop geven we in deze blog antwoord op de vraag ‘Hoe maak je een webshop?’. Hierin bekijken we stap voor stap wat jij moet doen om jouw webshop in de lucht te krijgen.

Domeinnaam & Hosting

Het begint allemaal bij het reserveren van een domeinnaam en het regelen van de hosting voor jouw webshop. Je wilt natuurlijk een domeinnaam die aansluit op jouw bedrijfsnaam, hier gaan potentiële klanten overigens op zoeken als ze meer over jouw bedrijf/producten willen weten. Daarom moet je eigenlijk al voordat je jouw bedrijfsnaam hebt geregistreerd kijken of jouw domeinnaam nog beschikbaar is.

Je kan vaak inzien bij de partij waar je dit gaat afnemen. Dit kan je ook checken via de website van Mijndomein. Je vult dan gewoon de domeinnaam die je wilt laten registreren in en krijgt dan te zien of deze nog beschikbaar is. Vul hierbij ook altijd de juiste extensie bij in (.nl .be .eu), het kan namelijk zo zijn dat jouw domeinnaam misschien wel in België geldig is (.be), maar niet in Nederland (.nl). Het registreren van een domeinnaam is vaak relatief goedkoop, denk aan rond de €15 per jaar.

Tip: Als je een webshop gaat bouwen die zich richt op de Nederlandse markt, kies dan altijd voor de .nl extensie

Als je een passende domeinnaam hebt gevonden en deze hebt geregistreerd is het tijd om een hostingpakket aan te schaffen. Dit doe je voor het gemak vaak bij dezelfde leverancier die jouw domeinnaam heeft geregistreerd. Webhosting wordt gedefinieerd als een dienst die particulieren of bedrijven de ruimte geeft om informatie, afbeeldingen, of andere inhoud op te slaan op een server en deze toegankelijk te maken via een website. 

De kosten van het webhosting pakket zijn afhankelijk van de leverancier en de inhoud van het hostingpakket. Je kan er vaak voor kiezen om dit per jaar, kwartaal of maand te betalen. Deze pakketten komen vaak in verschillende maten, deze verschillen vaak in het aantal GB schijfruimte en dataverkeer dat je krijgt. Het is belangrijk dat je een goede hostingpartij met een goed pakket uitkiest, want dit gaat de basis worden voor jouw webshop. Het zou vervelend zijn als je een hele mooie webshop hebt gebouwd, maar deze erg langzaam is doordat je een te klein hostingpakket hebt gekozen. Maak hierbij dus een weloverwogen keuze!

Platform kiezen

Als je de webhosting en domeinnaam van jouw webshop hebt geregeld is het tijd om te kijken naar een platform om jouw webshop op te bouwen. Er zijn heel veel verschillende manieren om een webshop te bouwen, maar om het overzichtelijk te houden beperken wij onszelf tot twee. Deze twee zijn uitgekozen omdat ze het meest populair zijn en in de praktijk het meeste worden gebruikt.

WordPress

WordPress is het platform waarmee je volledige websites en webshops kan bouwen. Het was origineel een platform waarmee je alleen een blog kon starten, maar het is in de loop der jaren d.m.v. nieuwe extensies en updates uitgegroeid naar een platform waarmee je vrijwel elk type website kan maken. Wij gebruiken WordPress zelf ook omdat dit platform ons de nodige vrijheid geeft om te bouwen en aan de andere kan nog steeds goed te begrijpen is voor onze klanten. Zij zijn degene die overigens het meeste met de website/webshop moeten werken.

Als je voor WordPress als platform kiest is het belangrijk dat je basiskennis hebt van hoe je hiermee websites bouwt. Wees niet bang, je hoeft hiervoor geen regel code te schrijven.

Thema’s

In WordPress begint het allemaal met het selecteren van het juiste thema. Een thema bepaalt de algemene stijl van jouw webshop. Denk hierbij aan layout, widgets, menu’s, etc. Afhankelijk van het thema kan je de elementen tot een bepaalde hoogte aanpassen. Er zijn een aantal gratis thema’s beschikbaar via de WordPress themabibliotheek, maar je kan deze ook online vinden. Daarnaast zijn er ook een aantal ‘premium’ thema’s beschikbaar, deze bevatten vaak meer functionaliteiten en geven je meer vrijheid op het gebied van personalisatie. 

Hoe-maak-je-een-webshop-voorbeeld-thema

Voordat je een thema uitkiest, kan je vaak een demo bekijken. Hierbij wordt het thema in een testomgeving getoond waarin je de templates van verschillende paginatypen kan bekijken. Maak hier vooral gebruik van, want dit geeft je een goed beeld van hoe jouw webshop eruit komt te zien.

Tip: Zorg ervoor dat je een thema kiest dat WooCommerce integratie ondersteunt!

Plugins

Als je een webshop wilt maken met WordPress, heb je aan de basisfunctionaliteit vaak niet genoeg. Om deze functionaliteit uit te breiden kan je plugins installeren. Dit zijn bestanden die bepaalde functionaliteiten aan jouw webshop toevoegen. Speciaal voor webshops is de WooCommerce plugin ontwikkelt, de meest populaire e-commerce plugin voor WordPress. Dit is een plugin die jouw standaard website omtovert in een webshop die klaar is om te verkopen. De basisversie van deze plugin is gratis en geeft je alle basis functionaliteiten die je nodig hebt om een webshop neer te zetten.

Hoe-maak-je-een-webshop-voorbeeld-woocommerce

Download hier de WooCommerce plugin

WooCommerce levert zelf nog een aantal uitbreidingen voor de plugin, zoals betaalmogelijkheden, marketing integraties, parcel tracking en nog veel meer. Deze zijn te downloaden via de WooCommerce website, sommige extensies zijn alleen tegen betaling beschikbaar. 

Naast de officiële WooCommerce extensies zijn er ook uitbreidingen van derde partijen beschikbaar. Deze zijn vaak gratis te gebruiken of hebben een upgrade naar een pro versie. Let hierbij wel goed op de leverancier van de plugin en of deze compatibel is met jouw thema. Het kan zo zijn dat de plugin niet goed werkt met jouw webshop en daardoor voor mogelijke problemen gaat zorgen.

Verder kan je zelf nog kijken in de WordPress plugin bibliotheek of er nog plugins tussen zitten die jij nodig hebt voor jouw webshop. Zo kan je bijvoorbeeld een plugin installeren waarmee je popups maakt die een bepaald product promoten. Hiermee kan jij jouw webshop helemaal naar jouw smaak inrichten. 

Shopify

Shopify is een ander platform waarmee jij jouw webshop kan bouwen. Dit is een platform dat zich specifieker richt op webshops en daarom ook haar diensten hiervoor heeft aangepast. Een duidelijk verschil tussen WordPress en Shopify is dat je voor Shopify een abonnement moet afnemen om toegang te krijgen tot hun platform. Je kan bij Shopify een domeinnaam kopen of als je deze al hebt aangeschaft, Shopify hierop installeren. Dit abonnement komt wel inclusief webhosting, deze hoef je dus niet zelf nog los te gaan aanschaffen bij een hostingpartij.

Bekijk hier de abonnementen van Shopify

Voor ondernemers die weinig ervaring hebben met het opzetten van webshops is Shopify wellicht de juiste keuze. Het systeem is veel simpeler dan WordPress en biedt over het algemeen meer ondersteuning bij het bouwen van een webshop. Net als bij WordPress heb je bij dit platform te maken met thema’s. Dit zijn thema’s die zijn ontwikkeld door designers bij Shopify en kan je tot een bepaald niveau aanpassen zonder te hoeven coderen. Net als bij WordPress heb je hier een verdeling tussen gratis thema’s en premium thema’s. Over het algemeen is Shopify een relatief simpel platform waarmee je al snel een webshop online kan hebben. Wil je meer weten over Shopify? Check dan deze guide over hoe jij met het platform om moet gaan.

Functionaliteit bepalen

Als je hebt gekozen voor een platform is het tijd om te kijken naar wat voor functionaliteiten jouw webshop allemaal moet hebben. Als je eerst een platform hebt gekozen kan je kijken welke functies worden aangeboden en welke jij op jouw webshop wilt hebben. Je moet natuurlijk altijd beginnen met de de basis zoals productpagina’s, winkelmand, gebruikersaccounts, etc. Daarna kan je gaan kijken naar extra functionaliteiten di jouw webshop uniek, gebruiksvriendelijker of meer conversie gericht maken. 

Denk hierbij aan bijvoorbeeld de mogelijkheid om gerelateerde producten te tonen onder productpagina’s. Dit is een hele goede manier om cross selling op jouw webshop in te zetten, maar lang niet ieder thema geeft deze mogelijkheid. Probeer hiervoor wat inspiratie op te doen bij andere webshops binnen jouw branche of webshops die jij zelf gewoon heel uniek, overtuigend of gewoon goed vindt werken. Kijk hierbij goed naar welke functionaliteiten ervoor zorgen dat jij prettig met de webshop om kan gaan en hier gemakkelijk producten kan kopen. Het is altijd goed om voldoende inspiratie op te doen, we raden daarom aan om minimaal 5 webshops te bekijken. Beter goed gejat dan fout bedacht!

Heb je bijvoorbeeld een prijscalculatie tool die je erg handig vindt? Kijk dan of er op het door jou gekozen platform een extensie is die dit voor jouw webshop ook beschikbaar maakt. Bekijk dit altijd vanuit het oogpunt van de bezoeker, die moet overigens met de webshop kunnen werken. Zo is een geautomatiseerde email na aankoop bijvoorbeeld een extensie die de ervaring van de bezoeker met jouw webshop beter maakt dan op een webshop die dit niet heeft.

Het eerste ontwerp van jouw webshop

Nadat je hebt bepaald welke functionaliteiten je in jouw webshop wilt implementeren, ga je aan de slag met het eerste ontwerp. Je hoeft hierin niet je hele webshop al tot in detail te gaan bouwen, vaak is een simpele schets hiervoor al voldoende. Als je dit professioneel wilt aanpakken kan je aan de slag met tools zoals Adobe XD of Sketch. Met deze tools is het mogelijk om wireframes te maken waarmee jij de layout van jouw webshop kan maken. Dit kan je zo gedetailleerd doen als jij wilt. Door dit te doen krijg je een goed beeld van jouw webshop er uiteindelijk uit komt en kan je kijken of deze layout werkt of juist niet.

Bij het maken van een webshop is het belangrijk dat je eerst weet hoe alles eruit moet komen te zien voordat je gaat bouwen. Dit voorkomt dat je tijdens het proces nog veel tijd kwijt bent aan het aanpassen van de layout en het design. Sommige van deze functies hebben misschien een eigen pagina nodig. Als je dit vooraf bepaald kan je dit meenemen in de pagina’s die je moet ontwikkelen.

Bouwen!

Nu komt voor vele het leukste gedeelte van dit proces: het bouwen van jouw webshop. Er is geen juiste manier om dit te doen, dus werk vooral op een manier die jij prettig vindt. Ik ga zelf altijd eerst aan de slag met het maken van een paginalijst. Hierin zet ik alle pagina’s die moeten worden gebouwd zodat ik niks vergeet. In deze lijst neem ik alle pagina’s mee die moeten worden gebouwd, dus ook de algemene voorwaarden & privacy statement pagina’s.

Daarna is het tijd om de webshop te gaan bouwen. Hierbij draait het vooral om functionaliteit. Het instellen van de juiste kleuren, afbeeldingen en lettertypen is hierbij minder belangrijk. Ik vul zelf bijvoorbeeld altijd de plekken waar afbeeldingen moeten komen met willekeurige stock afbeeldingen.

In deze fase zorg je dus dat alle knoppen werken, de formulieren functioneel worden en dat alle elementen op de juiste plek komen te staan. Als je met een pagebuilder werkt is het vaak gewoon elementen slepen en op de juiste plek invoegen. Als je hier niet voor hebt gekozen en enkel binnen een thema werkt, is het belangrijk dat je goed kijkt naar wat er mogelijk is met jouw gekozen thema. Let er bijvoorbeeld op dat de stijl van het thema niet in conflict is met bijvoorbeeld de productpagina’s. Alles moet er professioneel uitzien en goed werken want anders is de kans dat jij iets zal verkopen erg klein.

Branding

Nu ga je de juiste kleuren, lettertypen en afbeeldingen invoegen. Je wilt hierbij dat de branding van jouw bedrijf goed naar voren komt. Dit doe je door consistent te zijn in het gebruik van vormen, kleuren, afbeeldingen, etc. Heb je bijvoorbeeld voor ronde knoppen gekozen op jouw webshop? Zorg dan dat je consistent bent in het gebruik hiervan en maak alle of in ieder geval de meeste knoppen rond. Dit geld ook voor kleuren. Gebruik enkel de kleuren van je merk of kleuren die daarop aansluiten. Het gebruik van te veel verschillende kleuren kan ertoe leiden dat bezoekers de website anders als rommelig en onoverzichtelijk ervaren.

Zorg er ook voor dat jouw bedrijfslogo duidelijk zichtbaar is op de webshop. De webshop is overigens het online gezicht van jouw bedrijf!

Net als kleuren wil je met je lettertypen ook consistent zijn. Het ziet er vaak heel raar uit als een pagina allemaal verschillende lettertypen gebruikt. Beperk jezelf daarom tot één of twee lettertypen en maak gebruik van verschillende maten en diktes of heading en bodytekst van elkaar te onderscheiden.

In deze fase ga je ook de teksten uploaden. Ikzelf vind het prettig om de teksten eerst in een Word document te maken en deze dan op de webshop te plaatsen. Voorzie dus alle tekstblokken en pagina’s van de juiste tekst. Vultekst op een pagina die live staat komt zeer onprofessioneel over voor bezoekers. Dit zijn dus de teksten op je homepage, productpagina’s, over ons pagina, etc. Neem goed de tijd om overtuigende teksten te schrijven die aansluiten op jouw doelgroep en bedrijf. Met deze teksten moet je overigens de bezoeker gaan overtuigen om bij jou te kopen.

Testen

Je bent in de laatste fase van dit proces gekomen. De webshop werkt, de juiste afbeeldingen zijn geplaatst en de teksten zijn geschreven. Klaar om live te gaan toch? Bijna! Eerst moet je de webshop zorgvuldig testen en daarmee bedoelen we echt ALLES testen. Neem even een middag om door de gehele webshop heen te lopen. Kijk hierbij naar de functionaliteiten, werkt bijvoorbeeld de winkelwagen functie goed? Kunnen klanten een account aanmaken en hiermee inloggen? Werken alle betaalfuncties? Krijg je een mail binnen als iemand een contactformulier invult en verstuurt? Dit zijn maar enkele voorbeelden van wat je kan testen, maar het is belangrijk dat jouw webshop volledig functioneel is, anders kan dit je flink wat geld kosten.

Tip: Laat iemand die niet betrokken is in het proces de website testen & beoordelen, zo ontvang je de juiste feedback!

Het is handig om je webshop te laten testen door iemand die niks te maken heeft gehad met het bouwen van jouw webshop. Als we ergens lang mee bezig zijn kan het zo zijn dat we wel eens wat dingen over het hoofd beginnen te zien. Dit kan een doodlopende link zijn die je bent vergeten  maar ook een stuk vultekst waar je al een week overheen kijkt. Iemand die niks met het bouwen van jouw webshop te maken heeft gehad spot deze dingen vaak sneller omdat zij hier een frisse blik op hebben.

Na een uitvoerige testfase is het tijd om jouw webshop met de wereld te delen, zorg ervoor dat iedereen weet dat deze bestaat!

Conclusie: Hoe maak je een webshop?

Het antwoord op de vraag ‘hoe maak je een webshop?’ is dat het maken van een webshop zo eenvoudig of moeilijk kan zijn als jij het wilt maken. Met platformen zoals WordPress en Shopify kom je vaak al een heel eind en kan je voor relatief lage kosten een mooie webshop bouwen. Met deze stappen kan jij zelf een goede webshop neerzetten waar jij jouw producten mee kan verkopen. Heb je verder nog hulp nodig bij het maken of optimaliseren van jouw webshop? Neem gerust contact met ons op, wij assisteren je maar al te graag!

Gerelateerde artikelen

5 SEO-trends voor 2021

Het einde van het jaar nadert en daarom vinden wij het een goed idee om vooruit te kijken naar hoe SEO er in de toekomst uit zal zien. We zullen kijken naar de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere