fbpx
Menu Sluiten

Wat is content marketing?

Als je enige tijd online ontwikkelingen hebt gevolgd heb je vast wel eens de zin “content is king!” voorbij horen komen. Als je niet actief bent in de wereld van online marketing zal deze zin je vast niks zeggen. Daarom gaan we vandaag even back to the basics en geven we antwoord op de vraag “wat is contentmarketing?”

Wat is content?

Voordat we ingaan op wat contentmarketing inhoudt, is het belangrijk om eerst te weten wat content eigenlijk is.

Content omvat, om het simpel te maken, alle informatie die je als bedrijf of individu weggeeft. Deze informatie kan je op allerlei manieren verspreiden en delen. Dit kan bijvoorbeeld via blogs op je website, social media posts op Facebook, infographics, flyers, posters, video’s, etc. Alles wat je maakt om informatie over te brengen is content. Dit is dus niet beperkt tot een aantal artikelen op je website of posts op de social media pagina van je bedrijf.

Een aantal veelvoorkomende content formats:

  • Ebooks
  • Podcasts
  • Infographics
  • Blogs
  • Video(how-to’s, bedrijfsfilms, productvideo’s)
  • Email(nieuwsbrieven)
  • Social media posts
  • Checklists
  • Website teksten
  • Guides
  • Whitepapers 
Content-Creator-Sixpaths

Bedrijven zijn overigens niet de enige die content produceren. Influencers en social media content creators zijn ook actief bezig met het maken van content. Denk maar aan de nieuwste techreviews van Marques Brownlee je Youtube homepagina ziet, make up tutorials van NikkieTutorials of de nieuwste Fortnite post van Ninja. 

Je kent deze mensen misschien niet, maar zij zijn wel zeer populair op het internet. Ze hebben social media kanalen met miljoenen followers. Een erg groot en vaak trouw publiek.

Deze influencers maken vaak  educatieve, of amuserende content waar mensen naar willen kijken. Door constant video’s, blogs of podcasts te produceren, zorgen ze ervoor dat mensen terugkeren voor meer informatie of entertainment.

Sommige influencers kiezen er dan voor om samen te werken met bedrijven door gesponsorde content te maken. Hierbij sturen bedrijven bepaalde producten toe aan de influencers. De influencers maken in ruil hiervoor content met/over de producten.

Content is dus een goede manier om informatie te delen met de doelgroep van jouw bedrijf.

Waar wordt content voor gebruikt?

Mensen gebruiken vaak content voor het oplossen van problemen, vinden van informatie of voor entertainment. Google geeft aan dat 70% van millenials hebben Youtube in het afgelopen jaar gebruikt om iets nieuws te leren. 

Bedrijven gebruiken content vaak om een connectie te maken met (potentiële) klanten. Zo delen zij informatie over hun producten/diensten, informatie over het merk en andere content die relevant kan zijn voor (potentiële) klanten. 

Waar jij besluit om jouw content voor te gebruiken is afhankelijk van het doel wat je hiervoor hebt gekozen. Wil je mensen informeren over een nieuw product? Dan kan je bijvoorbeeld een blogpost maken waarin dit product wordt uitgelicht.

Wil je bezoekers uitleggen hoe zij een bepaald product moeten gebruiken? Dan kan je een video maken waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe zij met het product moeten omgaan. Wil je gewoon een lach op het gezicht van de lezer/kijker laten verschijnen? Dan is een grappig filmpje of plaatje op Facebook vaak al genoeg.

Met deze voorbeelden zie je hoe content voor verschillende doelen kan worden ingezet door bedrijven en gebruikt door consumenten. 

Je kan als bedrijf dus op meerdere manieren gebruik maken van content. Zorg er wel altijd voor dat je content maakt en verspreid met een reden en niet zomaar teksten, afbeeldingen en video’s zonder reden deelt met je doelgroep.

Hoe ga ik aan de slag met content?

We kunnen er niet omheen dat tegenwoordig content een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven van consumenten. Mensen gebruiken het om problemen op te lossen, voor vermaak of om informatie te vergaren over een bepaald onderwerp. Zo zoeken mensen bijvoorbeeld online naar de beste gratis WordPress plugins. 

Als jij hier slim op wilt inspelen is het belangrijk om content te implementeren in de marketingstrategie van je organisatie. Dit doe je door eerst vast te stellen wat de plek van content wordt binnen jouw organisatie. Hierin stel je vast wie er verantwoordelijk wordt voor het managen van de content en het beheren van de verspreiding hiervan.Daarna is het tijd om wat onderzoek te doen. Voordat je aan de slag gaat met het productieproces moet je natuurlijk weten wat de doelgroep van jouw bedrijf interessant vindt.

Als je weet wat jouw doelgroep wilt zien, helpt dat bij het maken van relevante content. Relevant is wanneer iets aansluit op de wensen en behoeften van de lezer.

Dit is niet alleen goed voor de lezer, maar draagt ook bij aan de vindbaarheid van je website. Google beloont websites die relevante content bieden aan haar gebruikers door deze een hogere positie te geven in de zoekresultaten.

Tip: Zorg er ook voor dat jouw webcontent is geoptimaliseerd voor de zoekmachine zodat je beter gevonden word!

Content-Team-SIXPATHS

Hierna ga je aan de slag met het productieproces. Kijk hierbij wat je zelf kan produceren. Vaak kom je met bloggen en het maken van korte filmpjes met je telefoon al een heel eind. Heb je zelf geen tijd of de skills niet om content van hoge kwaliteit te produceren? Dan is het wellicht een optie om een contentbureau hiervoor in te schakelen.

Tot slot is het belangrijk om consistent te blijven met het publiceren van content. Je kunt niet besluiten om niks te plaatsen wanneer je een week of twee op vakantie gaat. Zorg er daarom altijd voor dat er elke week minimaal iets wordt gepost ook al is er niemand aanwezig om dit te verzorgen.

Met verschillende social media planning tools zoals Hootsuite kan je van tevoren berichten inplannen en hoef je deze dus niet op het moment zelf te posten. Dit bespaart veel content marketeers een hele hoop tijd.

Waarom is het belangrijk om een contentstrategie te hebben?

Als jij wilt beginnen met contentmarketing voor jouw bedrijf, is het handig om een contentstrategie op te stellen. Een contentstrategie is een manier waarop bedrijven vaststellen welke strategische keuzes zij hebben gemaakt op het gebied van content.

In een contentstrategie stel vast wat de langetermijndoelstellingen van jouw organisatie zijn en hoe content hieraan moet bijdragen.

Daarnaast vul je de contentstrategie aan met informatie over de doelgroep, de beschikbare middelen en de meetbare doelen (KPI’s) voor de organisatie.

Een duidelijke contentstrategie geeft richting en zorgt ervoor dat er een rode draad te vinden is in alle content die door jouw organisatie wordt gepubliceerd.

In een contentstrategie worden ook altijd een aantal doelen vastgesteld. Dit is goed zodat je kan meten of de content effectief is, of juist niet. Als je de prestaties hiervan in kaart hebt gebracht, kan je tijdig besluiten om dingen aan te passen voor een beter resultaat. Dit kan je meten in een aantal social media planning tools zoals Hootsuite, maar ook met web analytics tools zoals Google Analytics.

Lees ook: 8 tips voor het optimaliseren van de content op jouw website

Door deze keuzes vast te stellen en op te schrijven dwing je jezelf om kritisch na te denken over de keuzes die jij maakt en kunnen wellicht tot nieuwe inzichten leiden. 

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is het strategisch inzetten van content om op een consistente en meetbare manier de juiste informatie, op het juiste moment en de juiste plaats te krijgen. Dit heeft als doel om een winstgevende klantrelatie te realiseren. Hiermee zet je het delen van informatie in om bepaalde doelstellingen te halen. Deze doelstellingen horen natuurlijk bij te dragen aan de algemene doelstellingen van jouw bedrijf.

Tip: Stel altijd KPI’s op zodat je de performance kan meten!

Conclusie

Contentmarketing is een handige manier om informatie te delen met de doelgroep van jouw bedrijf. Als je dit goed doet zul je door klanten te amuseren, informeren of iets te leren een langetermijnrelatie met hen opbouwen. Door een contentstrategie hiervoor op te stellen zorg je ervoor dat je op de juiste manier me je doelgroep communiceert. Dit zorgt voor meer rust tijdens je dagelijkse werkzaamheden. De strategische keuzes die je maakt omvatten het begrip contentmarketing.

Ben jij al actief bezig met contentmarketing? Laat het weten in een comment! Volgende week gaan we kijken naar hoe content in de praktijk wordt ingezet, samen met een echte expert. Zorg er dus voor dat je browsermeldingen aanstaan zodat je direct weet wanneer deze online komt te staan.

Deze blogs wekelijks in je mailbox ontvangen?
Meld je aan voor ons wekelijkse blogalert!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − zes =

x
Sixpaths maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren. Hiervoor slaan wij informatie op zoals je IP-adres, je surfgedrag en alle persoonsgegevens die je zelf bij ons achterlaat. Wij gebruiken deze gegevens om met tools van andere partijen deze informatie te analyseren om onze website te verbeteren.