LinkedIn Stories nu officieel gelanceerd in Nederland

Inhoudsopgave

LinkedIn is op woensdag 13 mei 2020 begonnen met het testen van haar nieuwe feature in Nederland: LinkedIn Stories. Hiermee is Nederland het eerste land in Europa geworden dat van deze functie gebruik kan maken. Zoals je kan verwachten zijn de berichten die je deelt via LinkedIn Stories 24 uur zichtbaar en kan je gebruik maken van verschillende stickers om jouw berichten op te leuken. Je volgers krijgen deze berichten dan te zien en kunnen hierop reageren met een persoonlijk bericht. Op Snapchat, Facebook, Instagram en zelfs Whatsapp was de functionaliteit al jaren geleden beschikbaar gemaakt. In deze blog geven we antwoord op de vraag: wat moet je nou precies met de zoveelste Snapchat-kloon?

Wat is LinkedIn Stories?

LinkedIn Stories werkt hetzelfde als bijvoorbeeld op Snapchat of Instagram. Je maakt een foto of video en voegt deze toe aan je verhaal. Je volgers kunnen deze verhalen dan bekijken door op het uitgelichte rondje van jouw profiel te drukken, boven in hun feed. Deze foto/video blijft dan 24 uur beschikbaar en wordt na 24 uur automatisch van het platform verwijderd. Net als op Instagram kan je zien door hoeveel mensen jouw story is bekeken en door wie. Je kan de Stories van je volgers overigens alleen via een mobiel apparaat bekijken. Op desktop is er momenteel nog geen mogelijkheid om Stories te bekijken.

Waarom Stories?

Het is geen geheim dat LinkedIn met haar Stories feature erg laat is. Snapchat pionierde deze functie in oktober 2013. Instagram kwam toen in augustus 2016 met een vergelijkbare functionaliteit. Instagram heeft de functie drie maanden later doorontwikkeld door ‘live-video’ aan haar Stories toe te voegen. Facebook ontving de functie als laatst in maart 2017.

Hoewel de toevoeging van Stories aan het zakelijke platform niet als zeer innovatief wordt gezien, heeft zij toch een belangrijke reden om deze functie uit te rollen. LinkedIn benoemt zelf de drie grote voordelen van LinkedIn Stories, namelijk:

  • Op een menselijke manier je professionele kant laten zien.
  • Op een creatieve en informele manier je dagelijkse activiteiten op werk delen.
  • Je community laten groeien door actief contact te zoeken, relaties te onderhouden en content te delen.

Hiermee benadrukt LinkedIn de verschillen met andere platformen zoals Facebook en Instagram. LinkedIn richt zich voornamelijk op de zakelijke markt en met haar Stories-feature geeft zij B2B bedrijven dezelfde mogelijkheden die B2C bedrijven hebben op andere platformen. 

Natuurlijk geeft dit LinkedIn ook de mogelijkheid om haar advertentieruimte beter te verkopen. Zij heeft nu een hele nieuwe advertentieruimte voor zichzelf ingericht, die zij weer kan verkopen aan adverteerders.

LinkedIn Stories vs de rest

De basisfunctionaliteiten van LinkedIn Stories zijn gelijk aan die van Snapchat & Instagram. Er zijn overigens wel een aantal belangrijke verschillen waarmee deze platformen zich van elkaar onderscheiden. Zo kan je op LinkedIn Stories bijvoorbeeld video’s delen van maximaal 20 seconden. Op Instagram ben je hierin beperkt tot maximaal 15 seconden. Hieronder zie je in het kort een aantal verschillen tussen LinkedIn Stories en andere social media platformen.

LinkedIn-Stories-vs-de-rest

Facebook

Net als bij Instagram kan je op Facebook live video Streamen. Op LinkedIn is dit (nog) niet mogelijk. Stories worden op Facebook ook prominenter getoond boven de feed. Waar dit op andere platformen relatief kleine rondjes zijn, zijn dit op Facebook grotere afgeronde rechthoeken.

Snapchat

Snapchat doet veel meer met haar Stories dan andere platformen. Snapchat maakt maandelijks en jaarlijks een collectie met herinneringen. Deze herinneringen bestaan uit berichten die jij op je verhaal hebt geplaatst gedurende die periode. De functionaliteiten van LinkedIn Stories zijn op dit moment nog niet zo ver.

Instagram

Op Instagram kan je live video streamen m.b.v Instagram live. Op LinkedIn is dit (nog) niet mogelijk. Instagram maakt ook meer gebruik van haar Stories functie door de Stories niet alleen aan de bovenkant van de berichten feed te plaatsen, maar ook onder ‘ontdekken’. Dit geeft je de kans om Stories te zien van personen die je niet volgt.

Moet jij met LinkedIn Stories aan de slag?

Of jij nu met LinkedIn aan de slag moet hangt af van jouw bedrijf en doelgroep. Als de doelgroep van jouw bedrijf actief is op LinkedIn en jij ze via dit platform kan bereiken, zeker doen! De Stories functie kan dan (vooral nu) een goede manier zijn om op te vallen. Weinig bedrijven maken hier nog gebruik van dus je zal zeker gezien worden door de volgers van je bedrijfspagina.

Ben je eigenlijk niet erg actief omdat jouw doelgroep hier niet aanwezig is? Dan zal het inzetten van Stories weinig verschil maken.

Lees ook: Hoe schrijf je SEO teksten?

Hoe maak je effectief gebruik van Stories?

Om effectief gebruik te kunnen maken van LinkedIn Stories moet je goed weten wat voor soort content je gaat delen. Stories verschillen van een ander type content zoals bijvoorbeeld een tekst-bericht in dat Stories maar 24 uur beschikbaar zijn. Hierdoor moet de content die je via deze functie deelt, opvallen bij de de kijker en deze aansporen tot actie. Check deze guide over hoe je effectief gebruik maakt van Instagram Stories. De guide gaat over een ander platform, maar de basis principes blijven hetzelfde.

LinkedIn zelf is een platform met een erg gespecificeerde user-base. Dus het zal waarschijnlijk niet werken als je Story berichten die je bijvoorbeeld op Facebook hebt gedeeld, kopieert en plakt op LinkedIn. Luister goed naar je lezers/volgers om te weten wat hen interesseert. Maak content rondom onderwerpen die hen interesseren en gebruik Stories hierbij als hulpmiddel. Relevante, interactieve content werkt altijd het beste en zorgt op lange termijn altijd voor de beste resultaten.

Je eerste story

Om via LinkedIn een Story te delen ga je, net als op Instagram, in de app naar de bovenkant van je timeline. Dan zie je aan de linkerkant een rondje met een plus-teken erin. Als je hierop klikt krijg je de mogelijkheid om direct een foto/video te maken (hiervoor moet LinkedIn toegang hebben tot je camera) of om een foto te selecteren uit je bibliotheek. 

Nadat je de foto/video hebt gemaakt of geselecteerd kan je tekst toevoegen door op de t-knop rechtsboven in je scherm te drukken. Stickers kan je toevoegen door op de knop daarnaast te drukken. 

Als je tevreden bent met je creatie druk je op ‘artikel delen’ en kunnen jouw volgers je Story zien. Na 24 uur wordt deze automatisch verwijderd en kan je deze niet meer terug zien.

LinkedIn-Stories-Sixpaths

Tips vanuit LinkedIn

LinkedIn geeft zelf een aantal Do’s & Dont’s over het gebruik van de Stories feature:

Do’s

  • Deel relevante content in professionele context.
  • Maak content met relevante en educatieve inhoud.
  • Voeg authentieke content toe van je professionele momenten.
  • Ga interactie aan door te praten over het laatste professionele nieuws en actuele onderwerpen.

Don’ts

  • Plaats geen overdreven persoonlijke en privé-momenten.
  • Deel geen ongepaste content.
  • Spam niet met informatie over producten en services.

Conclusie

LinkedIn heeft een functie uitgerold die eigenlijk niet zo nieuw is. Het zakelijke netwerk heeft als laatste een Story-functie uitgerold. Nu het mogelijk is om Stories te delen via het zakelijke social media platform zullen bedrijven en content creators hier zeker gebruik van gaan maken. Het inzetten van LinkedIn Stories zal in de basis niet erg veel verschillen van haar voorgangers. Het gaat nog steeds om korte foto’s/video’s die na 24 uur niet meer op het platform zichbaar zullen zijn.

De berichtgeving zal overigens verschillen wel van hoe deze er op een Facebook of Instagram uitziet. De toon hiervan zal hoogstwaarschijnlijk een stuk zakelijker zijn. Niet alleen door de zakelijke doelgroep die LinkedIn bedient, maar ook door de duidelijke richtlijnen die zij meegeeft over het plaatsen van Stories op het platform.

De komende maanden gaan we zien wat LinkedIn Stories ons te bieden heeft. Gaan zij zover als een Snapchat met haar herinneringen of zullen we de toevoeging van een live-stream optie zien, zoals bij Instagram? En ben jij van plan om gebruik te maken van deze nieuwe feature of heb je geen behoefte aan de zoveelste Snapchat kloon? Laat het weten in een comment!

Gerelateerde artikelen

5 macro-trends voor contentmarketing in 2021

2020 is een jaar dat niemand ooit zal vergeten. Als je in januari 2020 iemand vroeg of zij genoeg handgel en mondkapjes hadden verzameld, zou je worden aangestaard met verwarde blikken. De wereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere