Hoe een website kan bijdragen aan je personal brand

Inhoudsopgave

We kunnen er niet meer omheen dat er over bijna iedereen wel wat op het internet staat. Of het nou een artikel is van een voetbalvereniging waar je vroeger speelde of een blog die je ooit hebt geschreven en nog op de website van jouw oude werkgever staat. Er komen altijd wel een aantal resultaten naar boven wanneer iemand jouw naam intypt in de zoekmachine van Google. Potentiële werkgevers en/of opdrachtgevers weten dit ook. Zij zullen zeker even kijken op Google wat er over jou te vinden is. Het is daarom belangrijk dat je ervoor zorgt dat je hier (bijna) alleen maar positieve berichten over jou staan. Je wilt natuurlijk niet dat je vakantiefoto’s uit 2013 op het beeldscherm van je nieuwe werkgever/opdrachtgever verschijnen. Alles wat er over jou te vinden is maakt deel uit van jouw ‘personal brand’, jouw persoonlijke merk.

In deze blog behandelen we hoe jij met een website positief kan bijdragen aan jouw personal brand. Dus wil jij leren hoe jij jezelf kan profileren op het internet? Lees dan vooral verder! 

Wat is een personal brand?

Een personal brand is letterlijk jouw persoonlijke merk. Het gaat hierbij om jouw vaardigheden, eigenschappen, successen en werkervaring. Kortom dingen die jou uniek maken. Je behandelt jezelf hierbij als een merk zoals Apple, Coca Cola, Nike, etc. en potentiële werkgevers/opdrachtgevers als de doelgroep die jij wilt bereiken. Je zet jezelf als het ware ‘op de markt’ en probeert jezelf zo goed mogelijk te positioneren in het hoofd van jouw doelgroep. 

Het is belangrijk dat deze doelgroep jouw merk associeert met positieve eigenschappen en ervaringen. Samsung wilt ook niet dat haar doelgroep het merk associeert met telefoons die ontploffen. Samsung heeft veel moeten doen aan brandmanagement en PR om ervoor te zorgen dat haar doelgroep het merk nog steeds in een positief daglicht zag. Als dit niet was gedaan zou Samsung veel marktaandeel hebben verloren aan de concurrentie.

Dit werkt bij personal branding precies hetzelfde. Als een potentiële opdrachtgever/werkgever alleen maar negatieve berichten over kandidaat 1 vindt en over kandidaat 2 alleen maar positieve berichten, is het wel duidelijk wie hij een mail zal sturen. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat je een sterk personal brand neerzet waarin jouw vaardigheden, successen en werkervaring goed naar voren komen zodat jij opvalt tussen alle andere professionals binnen jouw werkveld.

Naamplaatje personal brand

Hoe maak je effectief gebruik van je personal brand?

Personal branding heeft veel waarde als je als werknemer op zoek bent naar een nieuwe baan of als freelancer meer opdrachten wilt binnenhalen. Maar hoe maak je hier nu effectief gebruik van?

Bij personal branding moet je dit, net als bij een corporate brand(bedrijfsmerk), opbouwen. Geen enkel merk is in een dag opgebouwd en dit zal bij jouw personal brand ook niet gebeuren. Dit kan je opbouwen door:

  • Actief te zijn op social media
  • Je successen te delen
  • Kennis te delen
  • Connecties te leggen

Actief zijn op social media

Met actief zijn op social media bedoelen we niet urenlang op Facebook en Instagram zitten, maar actief zijn waar jouw volgende werkgever/opdrachtgever zich bevindt. In de meeste gevallen zal dit LinkedIn zijn. LinkedIn is een sociaal netwerk dat zich richt op professionals en organisaties. Door actief te zijn op LinkedIn kunnen organisaties en andere professionals jou makkelijk vinden en zien waar je momenteel staat binnen jouw carrière. Deel je wel is een bericht met trends en ontwikkelingen binnen jouw vakgebied? Dan laat je zien dat op de hoogte bent van de ontwikkelingen binnen jouw vak.

Daarnaast kan je op LinkedIn ook gemakkelijk jouw skills, certificeringen en werkervaring aan opdrachtgevers zien door je LinkedIn profiel goed te onderhouden. Hiermee geef je ze in 1 oogopslag alle informatie over jouw carrière die voor hen relevant is.

Is een opdrachtgever tevreden met het werk dat je hebt geleverd en vermeld hij je dan in een bericht? Zorg dan dat je deze liked en deelt, wellicht beland je dan wel op de tijdlijn van jouw volgende opdrachtgever!

Bekijk hier de tips van Randstad voor een sterk personal brand op LinkedIn

Deel je successen 

Wees niet bang om je successen te delen. Heb je zojuist een grote opdracht afgerond waar je maanden hard aan hebt gewerkt? Deel een bericht hierover met je netwerk. Heb je een onderzoek gedaan wat misschien relevant is voor jouw branche? Deel een paar van de belangrijkste conclusies. Net begonnen bij je nieuwe baan? Zorg dat je dit laat weten. Dit laat zien dat jij actief met je carrière bezig bent en je vak verstaat. Wat natuurlijk een positieve bijdrage levert aan jouw personal brand.

Kennis delen

Schrijf je wel is blogs of deel je wel is facts & figures over jouw vak met je netwerk? Als je dit niet doet is het misschien tijd om hier is mee te beginnen. Als je blogs schrijft en deze deelt heb je de mogelijkheid om kennis te delen met mensen binnen jouw vakgebied. Dit laat zien dat je weet waar je mee bezig bent en bouwt autoriteit op rondom jouw persoonlijke merk. Heb je geen tijd om te bloggen? Dan kan je al klein beginnen door nieuwsartikelen, whitepapers, infographics, etc. te delen met je netwerk.

Connecties leggen

Het is belangrijk om connecties te leggen, omdat je zo je netwerk opbouwt. Als je een netwerk hebt opgebouwd heb je de mogelijkheid om ‘via via’ nieuwe opdrachtgevers of werkgevers te vinden. Tevreden klanten zijn overigens een sterk onderdeel van de marketing van jouw personal brand. Het is namelijk veel geloofwaardiger wanneer iemand anders vertelt over hoe goed jouw skills en vaardigheden zijn dan wanneer jij het zelf zou doen. 

Een tool om dit te doen is wederom LinkedIn. Je kunt hier gemakkelijk een netwerk opbouwen door iedereen waarmee jij professioneel contact hebt een uitnodiging te sturen om te ‘linken’. Je bouwt zo al snel een netwerk van professionals op, waardoor je mogelijk sneller gevonden wordt door nieuwe opdracht/werkgevers. We raden je daarom ook zeker aan om LinkedIn mee te nemen in je personal branding strategie.

Hoe kan een website bijdragen aan jouw personal brand?

Een website kan bijdragen aan jouw personal brand door je een plek te geven om al jouw skills, vaardigheden, successen, projecten en referenties op een plek te verzamelen voor potentiële werk/opdrachtgevers. Dit kan je ook op LinkedIn doen, maar met een website heb je meer controle over de presentatie van jouw skills en kan je uitgebreider laten zien wat jij precies in huis hebt. Je kunt je website namelijk helemaal inrichten zoals jij dat wilt. Wil je opvallen en jouw nieuwste project laten zien d.m.v. een video? Zet hem op je website. Heb je een portfolio met foto’s van je laatste opdracht? Upload hem op je website. Heb je een 3D-model gemaakt voor een opdrachtgever? Zet het op jouw website! 

Je kunt deze dingen op verschillende manieren delen met jouw netwerk, maar waar je op LinkedIn bijvoorbeeld een maximum aantal minuten hebt voor de video die je wilt uploaden, kan je op je eigen website de volledige video uploaden, ongeacht de lengte. Je kunt hier zelfs extra content uit halen door bijvoorbeeld de blogs die je op je website publiceert te delen op social media.

Kortom heb je met een website meer vrijheid wat betreft het presenteren van jouw personal brand. Daarnaast helpt het ook nog bij het wegwerken van die gênante vakantiefoto’s uit de zoekresultaten van Google!

Personal brand whiteboard

Conclusie

Een website kan je dus ondersteunen bij het opbouwen van jouw persoonlijke merk op het internet. Je kan hiermee al je successen, vaardigheden, projecten en referenties op een plek verzamelen, waardoor het makkelijker wordt voor opdrachtgevers/werkgevers om te zien wat jij allemaal kan en in het verleden gedaan hebt. Dit kan je helpen bij het vinden van een nieuwe baan of bij het werven van nieuwe opdrachten.

Hoe ga jij nu aan de slag met je personal brand?

Gerelateerde artikelen

5 macro-trends voor contentmarketing in 2021

2020 is een jaar dat niemand ooit zal vergeten. Als je in januari 2020 iemand vroeg of zij genoeg handgel en mondkapjes hadden verzameld, zou je worden aangestaard met verwarde blikken. De wereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere