Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin

8 tips voor het optimaliseren van de content op jouw website

Inhoudsopgave

Er zijn gemiddeld 7 miljard blogs op het internet te vinden. Ongeveer 1 blog per persoon, dat is ontzettend veel en het aantal blijft dagelijks groeien. Dit betekend dat internetgebruikers een overvloed aan content hebben om uit te kiezen. Hierom is contentmarketing in de afgelopen jaren flink verandert. Het gaat nu niet zo zeer meer om een grote hoeveelheid content maken en deze volproppen met zoekwoorden, maar om relevantie. Als bedrijf wil je natuurlijk altijd relevant zijn voor je bezoekers, maar in de praktijk is dit vaak moeilijker dan gedacht. Hierom delen wij 8 tips om jouw content te optimaliseren. 

1. Doe onderzoek naar je doelgroep 

Omdat er een overvloed aan content op het internet te vinden is, is het belangrijk dat jij weet wat jouw doelgroep wilt zien. Hierom is het belangrijk dat je onderzoek doet naar de wensen en behoeften van jouw doelgroep. 

Onderzoek wat hen interesseert en tegen welke problemen zij aanlopen. Dit zal dienen als input bij het maken van content. Je kan hiervoor extern onderzoek inzetten door bijvoorbeeld een enquete rond te sturen of een interview te plannen. Je kan er ook voor kiezen om intern onderzoek te doen. Hierbij kijk je naar bijvoorbeeld de customer journey en welke content de klant wilt zien in de verschillende fases. Een goed model om hiervoor te gebruiken is het See Think Do Care-model van Google.

See Think Do Care model Sixpaths

2. Maak je content vindbaar

Het is belangrijk dat klanten jouw content kunnen vinden, je hebt overigens niks aan geweldige content die door niemand bekeken wordt. Hierom is het belangrijk dat jouw content goed vindbaar is voor bezoekers. Dit betekent dat jij aan de slag moet met Search Engine Optimization. In het kort omvat SEO het optimaliseren van content om zo beter gevonden te worden in de zoekmachine.

Lees ook: 8 SEO optimalisaties waar jij in 2019 meteen mee aan de slag kan

Zorg er daarnaast ook voor dat jij jouw bezoekers laat weten wanneer er nieuwe content op jouw website wordt gepost. Dit kun je doen door een mails te versturen aan bezoekers die hun mailadres bij je hebben achter gelaten. Een goeie tool hiervoor is Mailchimp. Met deze tool kan je gratis emails versturen naar maillijsten tot 2000 abonnees. 

Verder is het ook goed om gebruik te maken van social media om jouw content beter vindbaar te maken.

3. Maak het visueel

Niemand wilt tegenwoordig meer een hele lap tekst lezen zonder een beetje visueel geprikkeld te worden. Zorg er daarom voor dat je minimaal wat afbeeldingen in jouw content verwerkt. Dit helpt niet alleen bij het versterken van jouw verhaal, maar helpt (indien goed geoptimaliseerd) ook de vindbaarheid van jouw content te verbeteren.

Visual content Sixpaths

Als je hebt besloten om hier echt werk van te maken, kan je ervoor kiezen om aan de slag te gaan met video. Video’s worden 12 keer meer bekeken dan platte tekst. Dit komt doordat video’s makkelijker de aandacht van bezoekers weten vast te houden door de combinatie van beeld en geluid. Er worden hiermee meerdere zintuigen geprikkeld, wat als gevolg heeft dat bezoekers langer blijven kijken.

Voor online marketeers en ondernemers zijn video’s vaak een ideale uitkomst, omdat je hier een goede ROI (return on invesment) uit kan halen. Ook zien ze dat de video’s vaker worden gedeeld en bekeken dan content die alleen uit tekst bestaat.

Het enige nadeel aan video is dat het vaak veel tijd kost om video’s van goede kwaliteit te produceren. Als je hier de juiste skills of technische know-how niet voor hebt zal je hiervoor een externe partij voor moeten inschakelen.

4. Bekijk in welke fase van de customer journey de content past

Het is goed om bij het maken van content altijd de customer journey van jouw bezoekers in kaart te brengen. Laten we hiervoor het STDC-model weer als voorbeeld nemen en een webshop als voorbeeld website. Als we beginnen bij de see-fase zien we dat het gaat om bekendheid creëren, voor eerst contact proberen te maken met de klant. 

Dit kan via verschillende manieren gebeuren, maar om een voorbeeld te geven zeggen we dat hij via een blog de website heeft gevonden. Wat we in deze fase zien is dat de bezoeker in een zeer oriënterende fase zit. Hij heeft hier geen behoefte aan berichten die hem vertellen dat hij nu iets moet kopen. 

Als we een aantal stappen verder de journey in gaan, naar de do-fase, verandert deze behoefte. In deze fase is de bezoeker sneller bereid om een aankoop te doen. Hij heeft hier dus meer behoefte aan content die hem helpen zijn aankoopbeslissing te maken. Deze content kan bestaan uit reviews van andere klanten, informatie over hoe de producten kan gebruiken of informatie over de levering van de producten.

Zo zien we dat bezoekers in verschillende fase van de customer journey behoefte hebben aan verschillende typen content. Het is daarom goed om te weten welke content in welke fase van de customer journey past.

Voorbeeld customer journey sixpaths

5. Bedenk wat je wilt bereiken met de content

Het is goed om vooraf doelen te stellen aan de content die je gaat maken. Dit zorgt ervoor dat je kan meten of jouw content succesvol is of niet. Heb je bijvoorbeeld een video gemaakt die uitlegt wat jouw bedrijf kan betekenen voor jouw klanten? Dan is het misschien goed om te letten op het aantal bezoekers die via de video op jouw website zijn geland en contact hebben opgenomen.

Wil je aan de naamsbekendheid van jouw bedrijf werken en heb je daarvoor content op bijvoorbeeld Facebook gezet? Dan kan je kijken naar het bereik van de content.

Kortom is het goed om te bepalen wat de doelen van jouw content zijn zodat je kan meten of deze bijdragen aan de groei van jouw bedrijf. Dit helpt ook bij het formuleren van call-to-actions en geeft richting aan de productie van de content.

6. Maak gebruik van data over je klanten

Net als in de eerste paragraaf is het belangrijk dat je zo veel mogelijk weet over jouw bezoekersbezoekers. Alleen ga je hier geen extern onderzoek doen, maar wordt de focus gelegd op data die je al hebt over je bezoekers. Kijk naar jouw Google Analytics gegevens, die vertellen je vaak al een hele hoop over het gedrag van jouw bezoekers.

Lees ook: 6 statistieken om bij te houden voor je webshop

Je kunt hier zien welke content zij bekijken, hoelang zij op een pagina blijven, welke pagina zij als laatst bekijken voor het verlaten van de website en nog veel meer.

Met deze data kan je uitzoeken welke content populair is en op basis hiervan meer soortgelijke content produceren. Je kan met Google Analytics bijvoorbeeld achterhalen hoelang zij op een blogpagina blijven. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien op data waar je niet veel aan hebt, maar toch is deze zeer waardevol. Dit is omdat je met deze data kan achterhalen hoelang bezoekers jouw content bekijken. 

Als je ziet dat de bezoeker een aantal minuten op de pagina blijft kan je ervan uitgaan dat hij of zij de hele blog heeft gelezen. Zie je dat de tijd op de pagina erg kort is? Dat is er misschien iets in de eerste aantal alinea’s wat niet aansluit op de informatiebehoefte van de bezoeker. Als je de oorzaak van het probleem hebt gevonden kan je stappen zetten om dit te verbeteren.

Kortom is het belangrijk dat je genoeg data verzameld over je bezoekers en deze inzet bij het optimaliseren van jouw content.

7. Kijk wat je concurrenten doen

Je hoeft niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden. Soms is het goed om even te gluren bij de buren voor wat inspiratie. Kijk over welke onderwerpen jouw concurrenten schrijven/praten om inspiratie op te doen voor jouw content. Als je ziet dat meerdere concurrenten content maken rondom een bepaald onderwerp, is het misschien goed om hier ook over te gaan schrijven.

Het is overigens niet de bedoeling dat je bijna 1 op 1 de content van jouw concurrenten gaat overnemen. De content die jij maakt moet waarde toevoegen voor jouw bezoekers. De content moet relevant zijn en de bezoeker iets vertellen wat hij nog niet eerder heeft gehoord.

Een goede tool om te kijken wat jouw concurrenten doen is Ubersuggest. Je kan met deze tool zien wat jouw concurrenten doen door hun url in de tool te zetten.

8. Optimaliseer je website

Als laatste willen wij je meegeven om ervoor te zorgen dat jouw website geoptimaliseerd is. We kijken hierbij dan minder naar de content zelf en meer naar de technische aspecten van jouw website. Zijn er geen dode links op de website te vinden? Zijn de afbeeldingen niet te groot? Is de website goed bruikbaar op mobiel?

Niemand gaat content bekijken op een website die niet goed functioneert. Zorg er dus voor dat niet alleen de content is geoptimaliseerd, maar dat de website als geheel op z’n minst gebruiksvriendelijk is. Een goede user experience zorgt ervoor dat mensen sneller bereid zijn om terug te keren naar jouw website en meer content te bekijken.

Conclusie

Dit waren de 8 tips om de content op jouw website te verbeteren, heb jij nog andere tips waarvan jij vindt dat ze op deze lijst horen? Laat het ons weten in een comment!

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Gerelateerde artikelen

Geef een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien + 17 =

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere