Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin

6 statistieken om bij te houden voor je webshop

Inhoudsopgave

Bij een webshop is het belangrijk dat je de juiste keuzes maakt. Je kan deze keuzes op je gevoel baseren……. maar vaak is het beter om deze te baseren op data van je bezoekers. Feiten liegen overigens niet! Daarom hebben wij een lijst voor jou samengesteld met 6 statistieken om bij te houden voor je webshop. Deze data zal jou helpen bij het verkrijgen van inzicht over de performance van je webshop. All set? Laten we dan beginnen!

1. Bezoekers natuurlijk!

Het eerste waar je naar moet kijken is natuurlijk hoeveel bezoekers je op jouw website krijgt, zonder bezoekers heb je immers niemand om aan te verkopen! Maar het is niet genoeg om alleen te kijken naar hoeveel bezoekers je elke maand hebt. De gegevens worden pas waardevol als je ze met elkaar kan vergelijken en mogelijke trends kan zien waar je wellicht op in kan spelen. Je kan bijvoorbeeld aan het begin van een periode meten hoeveel bezoekers je hebt, een test uit te voeren(bijvoorbeeld wekelijks een blog plaatsen) en aan het einde van de periode opnieuw een meting te maken om te zien of dit effect had op je bezoekersaantallen.

Had dit effect? Blijf er dan vooral mee doorgaan. Had dit geen effect? Bekijk dan waar het mogelijk aan kan liggen en optimaliseer. Op deze manier maak je goed gebruik van jouw data en dan zul je na verloop van tijd resultaat beginnen te zien.

2. Het e-commerce overzicht 

Om het e-commerce overzicht te kunnen zien moet je deze aanzetten in de instellingen. Ga naar beheerder —> weergave —> instellingen voor e-commerce & zorg dat de knop op ‘aan’ staat. In het e-commerce overzicht van Google Analytics kan je in één oogopslag zien hoe jouw webshop presteert. Je kan eenvoudig zien hoeveel je binnen een bepaalde periode hebt omgezet en welke producten/productcategorieën het beste verkochten. Dit tabblad kun je linksonder vinden in Google Analytics, onder het kopje ‘conversies’. Wij raden je aan om dit rapport vast te maken aan je homepage zodat je deze standaard ziet als je Google Analytics opent.

Voorbeeld e-commerce rapport

3. Winkelgedrag

Als je opzoek bent naar een iets gedetailleerder rapport, raden wij aan om te kijken naar het rapport winkelgedrag. Dit rapport kun je vinden onder conversies —> e-commerce —> winkelgedrag. In dit rapport kun je precies zien hoe jouw bezoekers door het koopproces heen gaan en waar mogelijke knelpunten liggen. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers er een sessie hadden waarin zij een productpagina hebben bekeken. In de afbeelding hieronder kun je zien hoe zo een rapport eruit ziet. 

Voorbeeld winkelgedrag

Je kunt ontzettend veel met deze data doen, maar om het even overzichtelijk te houden geven we je een voorbeeld. Stel: je ziet dat erg veel bezoekers hun winkelwagentjes achterlaten zonder af te rekenen. Je kan dan als eerst opzoek gaan naar de oorzaak hiervan, of de pagina wel goed werk, of deze niet te langzaam laadt ect. Als je dit allemaal hebt onderzocht en hebt ondervonden dat je website goed functioneert kan je gaan kijken naar andere mogelijkheden om dit te verhelpen.

Je kunt bijvoorbeeld een exit melding instellen met Hellobar. Dit is een tool waarmee je bezoekers een melding kan geven als zij op het punt staan om je website te verlaten. Die komt er dan uit te zien als de afbeelding hieronder. Je kunt hier dan bijvoorbeeld een kortingscode weggeven of bezoekers erop attenderen dat er een sale aankomt waar zij zich per mail voor kunnen inschrijven.  Kortom is er heel veel dat je met dit rapport kunt doen en wij raden het ook zeker aan om hier gebruik van te maken.

Voorbeeld Exit melding

4. Producten

Één van de meest belangrijke statistieken om bij te houden voor je webshop is natuurlijk: producten. Wil je weten hoe specifieke producten het doen? Dit kan door binnen het e-commerce rapport op ‘productprestaties’ te klikken. Wat je nu voor je hebt is een rapport waarin je kan zien hoe je individuele producten hebben gepresteerd binnen een bepaalde periode. Dit is handig om te weten wanneer je bijvoorbeeld net een nieuw product op je website hebt gezet en wilt weten hoe deze presteert. Houd dus goed bij hoe je producten presteren zodat je weet welke producten je moet blijven inkopen en welke juist niet.

Voorbeeld productstatistieken

5. Verkeersbronnen

Als je advertenties hebt draaien op bijvoorbeeld Facebook of Youtube wil je natuurlijk weten of je investering het waard was en waar jouw marketingbudget volgende maand naartoe moet. Je kunt zien waar je bezoekers vandaan komen in het rapport acquisitie. Hier zul je direct een verdeling zien tussen de verkeersbronnen. Deze zijn:

  • Organic search(Niet betaalde links vanuit de zoekmachine)
  • Direct(jouw url direct in de zoekmachine getypt)
  • Referral(doorgestuurd van een andere website naar jouw website)
  • Paid search(betaalde zoekadvertenties)
  • Social(Links vanuit social media)
  • Afilliates(Links van partners)
  • Display(Betaalde display advertenties)
  • Other(overig)

Het zal waarschijnlijk niet voorkomen dat je al deze bronnen in je rapport ziet, maar dat is niet erg. Alleen als je bijvoorbeeld een zoekcampagne aan hebt staan en je ziet deze niet verschijnen is er reden om op onderzoek uit te gaan.

6. Het gedrag van je bezoekers

And last but not least bij statistieken om bij te houden voor jouw webshop hebben we ‘gedrag’. Het is goed om te weten wat jouw bezoekers precies doen op je website. In Google Analytics kun je wat gegevens over het gedrag van je bezoekers bekijken onder het kopje ‘gedrag’. In dit rapport kun je dingen zien zoals:

  • Welke pagina’s je bezoekers bekijken
  • Hoelang je bezoekers gemiddeld op een pagina blijven
  • Wat het bouncepercentage is en
  • Wat je bezoekers precies op een pagina doen(gebeurtenissen)
Voorbeeld gedrag

Als je hier iets dieper op in wilt gaan kun je dit ook op paginaniveau bekijken. Door te drukken op 1 van de blauwe links onder ‘pagina’ kun je specifiek per pagina bekijken wat je bezoekers doen.

Je kunt ook bepaalde doelen instellen voor jouw website. Er wordt dan elke keer dat een bezoeker een bepaalde actie voltooid(bijvoorbeeld het aanmelden voor de nieuwsbrief) een gebeurtenis geregistreerd. Deze kun je vinden onder conversies —> doelen —> overzicht. Hier zie je dan hoevaak het doel is voltooid, op welke pagina dit is gebeurd en de waarde hiervan(als je dit hebt ingesteld). 

Voorbeeld conversies

Conclusie

Nu heb je alle statistieken om bij te houden voor je webshop. Als je goed gebruikmaakt van deze data door blijvend je website te optimaliseren zul je zien dat er na verloop van tijd meer conversies zullen plaatsvinden op je website, wat natuurlijk weer good for business is!

Heb jij een webshop en heb nog andere statistieken die je dagelijks, wekelijks of maandelijks bijhoudt? Laat het ons dan weten in een comment!

Geen zin om al deze statistieken zelf bij te houden? Bekijk dan ons Google Analytics pakket en zie hoe wij jou hiermee kunnen helpen!

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Gerelateerde artikelen

Geef een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig − drie =

Vraag een offerte aan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vraag een offerte aan voor jouw nieuwe website!

Website laten maken in Almere